Jag har tänkt att beställa en Husqvarna diskmaskin QB5301X. Problemet är att djupet på denna är 610 mm. Bänkskåp och bänkskiva sticker normalt ut 600 mm. Ser inte detta dumt ut om diskmaskinen går utanför? Finns det fler som har erfarenhet av detta problem?
 
Låter lite konstigt. är det inyte bara luckans välvning som sticker ut. Så att den håller måttet vid kanten?

Själv har vi en 5300 (har jag för mig att den heter) och jag har inte tänkt på den som utstickande.
 
Jag har nyligen köpt den diskmaskinen. Husqvarna verkar ha gjort det till "sin grej" att göra vitvaror som "sticker ut" i dubbel bemärkelse. Samma gäller nämligen även vår kyl och frys från Husqvarna. Sidorna på maskinen tror jag inte är mer än 60 cm som de flesta maskiner, men sedan är den välvd mot mitten. Det kanske låter märkligt, men det är faktiskt mycket snyggare än de vanliga platta maskinerna som i jämförelse känns ganska tråkiga och gammeldagsa. Jag har helt fastnat för dessa nya former, så frågar du mig är det skitsnyggt och jag kan definitivt rekommendera dem när det gäller utseendet. Funktionen har jag inte haft möjlighet att prova ännu.
 
Tack så mycket Spix. Får jag fråga vilka modell på kyl och frys du har valt?
 
LasseM skrev:
Tack så mycket Spix. Får jag fråga vilka modell på kyl och frys du har valt?
Jag valde kristall och diamant, d.v.s. frysen med ismaskin utvändigt och kylen med kolsyrat vatten utvändigt. Att de sticker ut lite gör att det blir bättre med plats inne i skåpen eftersom kolsyre och ismaskin tar plats.

Jag tittade lite närmare på diskmaskinen idag och den verkar sticka ut lite mer på sidorna också, men som sagt mest i mitten och jag tycker det ser väldigt bra ut. När har du tänkt köpa maskinen? Jag kanske kan ta ett kort så du får se hur det ser ut.
 
Du får gärna skicka en bild på den. Jag tänker beställa vitvarorna nästa vecka. Vi håller på att sätta in ett IKEA kök och jag är lite orolig att den sticker för långt ut. Stommarna är 58 cm djupa plus dörr så det blir väl nästan 60 cm. Tror du att det kommer se dumt ut?
 
Vi har själva ett IKEA-kök, och min uppfattning är att det är snyggt när den sticker ut lite, men alla tycker vi ju olika.

Jag har en bild här ifrån när vi bygger köket. Det saknas en lådfront på högra sidan om diskmaskinen och jag vet inte om den är så långt inskjuten som den ska vara. Men bilden kanske kan vara till någon hjälp.

7528217.jpg
 
Jag har en likadan maskin och vill bara berätta att maskinen på bilden kan skjutas in en bit till. I mitt kök går det att får höger och vänster kant på maskinen att komma jämns med skåpstommarna, dvs ett par cm innanför luckorna.

Vill också för intresserade berätta att den nya versionen 5301X har anti-finger-print och den äldre version 5300X (som jag har) saknar det och har "vanligt" rostfritt.
 
Hemmakatten
Tyvärr. Är av annan åsikt, tycker inte alls att det är snyggt när det sticker ut. Dessutom verkar 'instrumentpanelen' upptill vara i rostfritt utan snarare i färgad plast. Är det så? I så fall lär den bli ful o skavd inom ett par år.
 
Finns 5301:an att beställa nu?
När jag skulle beställa den för ca 4v sedan så fanns inte maskinen inlaggd i beställningssystemet som butiken har uppkopplat mot Electrolux centrallager.
Och fortfarande för två veckor sedan fanns den inte. Beskedet försäljaren fick från Electrolux var leveransproblem. Tillverkningen är flyttad från gamla AEG-fabriken i tyskland till en ny i Polen. Tydligen har arbetarna i Tyskland maskat i protest och till det kommer inkörningsproblem i den nya fabriken - så man får hoppas att kvaliten inte blir bristfällig :/

Mvh
L-O
 
Och jag tycker inte att det stör nämnvärt. Däremot har jag inte blivit kompis med kyl o frys från E-lux som buktar ut så att det ser ut som det sticker ut... men det finns inga andra alternativ, så jag blir väl kompis med tiden...
 
Hemmakatten skrev:
Tyvärr. Är av annan åsikt, tycker inte alls att det är snyggt när det sticker ut. Dessutom verkar 'instrumentpanelen' upptill vara i rostfritt utan snarare i färgad plast. Är det så? I så fall lär den bli ful o skavd inom ett par år.
Varför skulle plasten bli ful och avskavd inom ett par år? Har haft min maskin i snart 2 år utan problem. Att maskinen är välvd har aldrig varit något problem för oss.
 
Diskmaskinen på bilden är en 5300X. Jag har inte provat den då vi inte flyttat in ännu (vi hade besiktning idag). Däremot tyckte jag innanmätet var lite märkligt. Understa korgen hade ganska höga kanter, men det är väl en vanesak antar jag.
 
Hej... ska göra om mitt kök o placera om min diskmaskin problemet är bara att tilloppslangen bllir för kort var och kollade med dom som sålde den till mig och dom hade inget bra svar dom sa bara att man inte fick skarva tilloppet av försäkringsskäl och electrolux säljer inte den slangen i längre format med den elektroninska backventilen. någon som har förslag? det ända jag fått höra är att dra om vattenledningarna i lägenheten
 
Kan man inte köpa sådana slangar vart som helst? Det är väl standardslangar som inte varierar beroende på märke, eller har jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.