Diskmaskinen (91143408204 / Modell QB6264I) värmer inte vattnet och det kördes en rejält flötig stekpanna i samband med att detta började. Jag läser online att ett möjligt fel är:

Felet kan bero på att filtret/bottenfiltret måste rengöras eller - om det är defekt - bytas ut. Om vattnet inte kan passera genom silen och därför inte cirkulerar tillräckligt snabbt genom värmeelementet, så stängs värmen av automatiskt.

https://www.nettoparts.se/shop/diy-felsoek-diskmaskin-vaermer-inte-vattnet-17109s1.html

Det var rejält kleggigt i bottensilen, så det hade inte förvånat mig om det berodde på detta, men det är rensat och jag har kört en antal program för rengöra med såna där specialmedel för diskmaskinsrengöring och lite varmvatten som jag hällt in när den tappar upp vatten.

Den verkar dock inte komma igång med värme. Är avstängningen av värmeelementet permanent eller kan det misstänkas mer klegg som jag eventuellt kan rensa mekaniskt, eller något annat som strular, tro?
 
Redigerat:
Två ledtrådar..

Vid ett tillfälle under dagen såg jag kod i60, och jag har sett att det finns trådar där man byter ett relä för att fixa problemet.

Efter ett antal körningar med rengöring så värmde den nyss själv vattnet. Sen slocknade ljuset för jordfelsbrytare och säkring hade gått (separata).

Nästa steg kanske att försöka ta en titt på kretskortet, om inte någon har något annat käckt tips...
 
Lite noggrannare undersökning visar varför säkring och jordfelsbrytare gick tidigare...

Brända och skadade elektriska kablar i en anslutning, tecken på överhettning och potentiell elrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror att jag släpper denna till det stora industriköket i himmelen istället för att ge mig på ytterligare en reparation..
 
J jahallåja skrev:
Lite noggrannare undersökning visar varför säkring och jordfelsbrytare gick tidigare...

[bild]

Tror att jag släpper denna till det stora industriköket i himmelen istället för att ge mig på ytterligare en reparation..
Inte något större problem att lägga på ny isolering på kablarna.

Man kan fint klippa, lägga inn krympslang, löda och sedan krympa slangen.

Kan vara fiffigt att försöka göra det på olika ställen och sedan isolera extra / skydda dem från böjande rörelse osv. med vanlig eltejp eller sån tejp de använder på kablar i bilar.

Felet kan bero på skav/böjningar eller vibrationer efter många års användande och är ju relativt lätt avhjälpt.

//GF
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.