Har en Bosch diskmaskin från 2014 som slutat tömma vatten. Har kollat filer och att inget fastnat i pumpen, hör inte att maskinen ens gör ett försök att tömma så jag misstänker att pumpen är trasig. Är det värt att försöka laga en maskin som är snart 10år? Funderar på att köpa en ny direkt då vi är 5 pers så det blir mycket disk, törs man köpa cylinda tex https://www.elon.se/vitvaror/diskmaskiner/diskmaskiner/cylinda-dm3343rfd ?
 
Har du kollat om något fastnat i impellern? Den brukar gå att rensa från sumpen.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du kollat om något fastnat i impellern? Den brukar gå att rensa från sumpen.
Ja det var den jag tänkte på när jag skrev att jag kollat pumpen. Kom inte på rätt benämning :)
 
Om man kan skruva själv kan det vara värt att försöka laga. Ska man anlita någon är det sannolikt inte det.
 
A
L Lofthouse skrev:
Har en Bosch diskmaskin från 2014 som slutat tömma vatten. Har kollat filer och att inget fastnat i pumpen, hör inte att maskinen ens gör ett försök att tömma så jag misstänker att pumpen är trasig. Är det värt att försöka laga en maskin som är snart 10år? Funderar på att köpa en ny direkt då vi är 5 pers så det blir mycket disk, törs man köpa cylinda tex [länk] ?
mycket sällan tom aldrig att den pumpen går sönder, jag skulle ta bort locket och snurrat på impellern för hand därefter utan att sätta tillbaka locket starta maskinen,, ligger det en glasbit i så slungas den ut i maskinen istf blockera imperllern.
Din nuvarande maskin är betydligt bättre och kommer med största möjliga sannolikhet hålla längre än en ny cylinda.
skall du byta maskin så håll dig till bosch du kommer bli gravt besviken annars.
 
electroluxaren skrev:
mycket sällan tom aldrig att den pumpen går sönder, jag skulle ta bort locket och snurrat på impellern för hand därefter utan att sätta tillbaka locket starta maskinen,, ligger det en glasbit i så slungas den ut i maskinen istf blockera imperllern.
Din nuvarande maskin är betydligt bättre och kommer med största möjliga sannolikhet hålla längre än en ny cylinda.
skall du byta maskin så håll dig till bosch du kommer bli gravt besviken annars.
Testade att göra som du föreslog och det dök inte upp något hårt från impellern. Körde 3-4ggr tills det inte dök upp mer. Det var små mjuka bitar som kom fram, inget som jag tror kan påverka. Testade att köra maskinen efteråt med samma fel E24 och ingen utpumpning. Fler förslag? :)
 
A
L Lofthouse skrev:
Testade att göra som du föreslog och det dök inte upp något hårt från impellern. Körde 3-4ggr tills det inte dök upp mer. Det var små mjuka bitar som kom fram, inget som jag tror kan påverka. Testade att köra maskinen efteråt med samma fel E24 och ingen utpumpning. Fler förslag? :)
okay då gick propellern i alla fall,
om det är vatten kvar får du kolla anslutningen till vattenlåset, ta loss slangen och håll den i en hink
nästa grej om inte det hjälper får du dra fram maskinen och lossa vänster sida för ytterligare inspektion
 
Kan du ta en bild på maskinen o ladda upp, även en bild inifrån på botten utan filter monterat så jag kan se vilken typ vi är på. Även en bild på hur avloppet är kopplat under bänken
 
Om pumpen går kan det vara stopp i slangen. Men det lät initialt som att den inte ens snurrade. Men om det lossar mjuka saker så går den väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.