Tjena,
Nu har min maskin börjat krångla några dagar innan julaftonsad.gif. Ska försöka förklara så bra som möjligt.
Electrolux ESL 664. 5-6år gammal
Problem: Tömmer inte. Knäpptyst...
Historik: Har fungerat utmärkt. Bytte rensfilter för ett år sedan eftersom det var hål på det. Körde nog lite för länge med hål, men den har fungerat utmärkt ändå.
När jag kör ett program så startar det alltid med att tömma maskinen på vatten.

Nutid: Slutat tömma och 2 signaler är återkommande. Enligt instruktionboken tydde detta på problem med avloppet. Kollade där slangen går in i kröken under diskbänken och mycket riktigt var den igenkläggad där. Tog bort den proppen. Kör ingång maskinen men den tömmer fortfarande inte. Tog loss slangen igen och försökte blåsa i den men det var tvärstopp.
Har tömt maskinen för hand, sedan startat ett program. Maskinen är då helt tyst under tiden då "starttömmningen" brukar köra. Sedan kör den igång och tar in vatten och sköljer. När det är dags för vattnet att tömmas blir maskien helt tyst igen och efter ett tag kommer felsignalen.

Vad tror ni? Vad kan vara fel. Kan jag åtgärda själv eller måste jag ta in en reperatör, surt i juletider?
Tack till alla som hjälper!
 
Eftersom du inte skriver att du rensat kring inloppet till avloppspumpen måste jag ju fråga om du gjort det? När min maskin slutade pumpa vatten häromveckan (och dessutom luktade den bränt) så var det enda felet att en glasbit från ett glas kilat fast sig mellan två blad på avloppsimpellern och pumphusets vägg. När jag väl fick bort den glasbiten med en tång fungade allt kalas igen.....
 
Låter som du har ett av två problem. Blockerad pump eller stopp i avloppet. Stopp i avloppet brukar ofta resultera i en översvämmad maskin vilket utlöser översvämningsskyddet. (En frigolitförsedd brytare i botten på maskinen)

Bryt strömmen, öppna maskinen och töm den på vatten. Slå på strömmen och kolla att den funkar. Bryt strömmen och skruva ihop maskinen.

Om det inte finns något vatten i den så är säkerligen pumpen blockerad.

Bryt strömmen, skruva upp maskinen, lokalisera pumpen. Har du en elektrolux bör pumpen sitta längst ner till höger. Koppla ur pumpens elanslutningar. Avlägsna dom mycket svårdemonterbara klämringarna till pumpen. 2st. Ta bort pumpen.

Kolla så pumpen snurra lätt åt bägge hållen. Den kan hugga lite (magnetiskt).

Skruva i hopp.
Kolla så maskinen funkar.

Bör inte vara. Men du kan kolla ventilen som släpper in vatten också och den fungerar.

Verktyg som jag brukar använda. Torxmejslar. Pollygrip, 45 graders näbbtång.

Lycka till
/Mackan
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Om det vore översvämningsskyddet som slagit till så skulle pumpen gå hela tiden. Här är ju problemet det omvända, att den aldrig går.
 
  • Gilla
Electrolux1000
  • Laddar…
Tack för att ni tar er tid!
Har inte hunnit testa något än. För många barn och sjuk fru. Hoppas att få tid under morgondagen.
Har inte öppnat baksidan för att kolla pumpar mm än, men det låter troligt. Maskinen ger inte ifrån sig ett enda ljud när den ska tömma. Bara en mystisk tystnad:).
Återkommer när jag har testat.
 
Nu tömmer den igen:)
Hittade pumpen och började trixa. Det var verkligen inte lätt så efter ett tag gav jag upp. Jäklar va trångt det var.
Gjorde ett sista försök med att blåsa i avloppsslangen. Tog i för kung och fosterland och det började lossna. Nu tömmer den igen :)
Tack för er hjälp!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Excel
MathiasS skrev:
Eftersom du inte skriver att du rensat kring inloppet till avloppspumpen måste jag ju fråga om du gjort det? När min maskin slutade pumpa vatten häromveckan (och dessutom luktade den bränt) så var det enda felet att en glasbit från ett glas kilat fast sig mellan två blad på avloppsimpellern och pumphusets vägg. När jag väl fick bort den glasbiten med en tång fungade allt kalas igen.....
Detta råd fick mig idag att kika på impellern efter att diskmaskinen slutat tömma. Det sparade mig åtskilliga tusenlappar. (y)
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.