Det står vatten kvar efter avslutat program i vår äldre Bosch-diskmaskin. Man hör ett "ansträngt" läte istället för det vanliga pumpljudet så det verkar ju helt klart som att det är nån vajsing med utpumpandet, men var börjar man felsöka?
 
Skit i sugsilen, pumpen, slangen eller vattenlåset.
 
Eller pumpen är slut.
 
Jag har kollat sugsilen och den ser bra ut. Pumpen sitter ju undertill och är lite svår att komma åt, finns det nåt trick för att få koll på om det sitter fast något där nere, eller t o m få ut det?
Pumpmotorn låter som om något håller emot - ett konstant surrande ljud utan "pumpklonk". Betyder det att ev stopp håller emot direkt mot motoraxeln, eller kan det ändå vara stopp längre ut i avloppsledningen?
 
Jag grejade lite till; lossade avloppsledningen och blåste "baklänges" in i maskinen vilket gick bra. Fortfarande ingen pumpning dock vid provkörning. Lossade sparkskyddsplåten och en pappskiva så jag kunde se pumpmotorn. Roterade motoraxeln med fingrarna några varv och vid nästa test gick den nu igång. Funkar nu bra.
Antingen satt där något som jag lätt fick väck med fingerkraft (utan att direkt känna det) eller så är någon lindning dålig så att motorn inte orkar igång när den stannar i en viss position...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.