Har en Electrolux ESF 63030.

Nu starta den inte och vad jag kunnat konstatera är att den inte tömmer, vilket är det första momentet i en diskning. Detta kan beror på att översvämmningsskyddet har löst ut.

Nån som har en ide om hur jag kan åtgärda detta?
 
På vår gamla diskmaskin så hade en mandel fastnat i utloppet. Då svämmade vatten över "en våning ner".

Jag tog bort mandeln, drog fram maskinen och la in 2 blöjor. En kvart senare kunde jag ta bort blöjorna och maskinen startade galant.
 
Om översvämningsskyddet löst borde pumpen gå konstant. Kontrollera att det inte är vatten på "brickan" i botten på maskinen. Har du vatten där måste det torkas bort och om det är vatten där måste översvämningsskyddet antingen torkas eller bytas ut beroende på modell. Det brukar vara någon slags flottör som påverkar en brytare.

Prova att rensa filtret inne i maskinen och kontrollera som sagt att inte något har fastnat i utloppet. Kolla även utloppsslangen, dvs den som går till vattenlåset.
 
Så vitt jag ja kan se så e de torrt undertill.
Maskinen starta, rätt lampa lyser men sen händer inget mer. Efter en stund så jag börjar start knappen blinka istället.
Såhär har de varit från o till men den har kommit igång efter omstart innan.
 
pozz2 skrev:
Efter en stund så jag börjar start knappen blinka istället.
Du har inte sån tur att den blinkar i något "mönster" som är en felkod?
 
Är säkringen iskruvad i centralen till uttaget för DM? ;) Åkte 30 min enkelresa till en kund en gång för att felsöka en diskmaskin där just det var felorsaken. :cool: Kunden skämdes en aning.
En annan grej man fått göra är att skruva på ett lysrör som inte funkade. Det var bara dittryckt Jag fick lova att inte säga något till hans fru om felorsaken.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Är säkringen iskruvad i centralen till uttaget för DM? ;)
Nu lyser/blinkar ju diverse lampor på DM så troligen sitter nog säkringen där. ;)
 
Enligt manualen så är felkoden antingen att den inte töms eller att översvämmningsskyddet har löst.
Men eftersom pumpen inte går igång alls så misstänker jag att det är denna som e kass.
 
Enligt manualen (sidan 28) kan det även vara så att maskinen inte får vatten. Vet inte om den kan blinka på olika sätt?Har du tittat om det finns ett filter i inloppsslangen? Det brukar vara ett sådant där finmaskigt stålnät. Förutsätter att du har satt på kranen vid blandaren :).

Om den startar ibland kanske det beror på att vattentrycket i slangen är precis på gränsen.
 
Har bra tryck i slangen o ingen skit i silen. Får väl lämna i en den eller helt enkelt tillfredsställa tanken på att kasta en diskmaskin genom fönstret..
 
pozz2 skrev:
Men eftersom pumpen inte går igång alls så misstänker jag att det är denna som e kass.
Är det möjligt att komma åt att mäta om pumpen får spänning? Får den det men ändå inte snurrar så stärker det ju din teori.
 
Det kan ju va så enkelt att något skräp fastnat och låser pumphjulet. Inte alls ovanligt.
 
Ska kolla på de imorrn me. Så gott ja kommer åt.
 
Borsh Diskmaskin startar inte efter åskan den va inte på när det åskade???Vad kan det beror på ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.