Jaha, nu har vår Bosch slutat diska. Allt verkar normalt, det är bara det att inget vatten kommer in i diskrummet. Jag har öppnat upp den på sidan så att jag ser att den tar in vatten i tankarna där, men sedan blir det inget mer av det. Häller man in vatten i maskinen så sprutar den runt det helt ok. Så tillvidare får man hinka in litet vatten för 1:a sköljning och sedan när den pumpat ur, så in med mera vatten för disk och efter det vatten ett par gånger för skölj. Ngn som har tips om var jag ska söka felet? Maskinen är en 5 - 6 år gammal och vi bor 4,5 mil från servicefirman så det lönar sig nog inte att kalla på ngn serviceman.
 
Kollat silen i inloppet till maskinen?
 
Japp!

Den här klumpen som sitter på in-slangen och kallas AQUA-STOP, kan det vara ngt trassel med den? Hur funka den?
 
Totte_S
I vår whirlpool sitter det en sensor under silen inne i maskinen som känner av om det finns vatten i . När den får beläggningar på sig tror den att det är fullt med vatten, alltså fyller den inget. Vi hade samma problem som du, hade servicekille hemma som visade hur man tog diskborsten och borstade rent på sensorn, tog 10 sek., sedan funkade den som vanligt! Han var hygglig och tog inget betalt.
Testa om du har något liknande.
 
  • Gilla
Cishel
  • Laddar…
kolla i inloppsventilen aquastopp tjocka klumpen under gummitätningen sitter en strypning med små hål i ta en liten nålen och gör rent
 
Rann det ut något vatten när du lutade på maskinen?

Ofta sitter det en bricka under maskinen som skall fånga upp läckande vatten. Om det står vatten i den, så tar maskinen inte in något mer vatten.

/ Fredrik
 
"brickan" är en flottör som påverkar en switch som vanligtvis startar avloppspumen och bryter diskpump och spänning till element eller genomströmmare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.