Vi har en diskmaskin av märket Husqvarna som bara är fem år, men den har börjat låta något helt otroligt när luckan till diskmedlet skall öppnas! Det är ett kraftigt surrande ljud som hörs i hela huset i kanske en minut. Varför gör den så? vad kan man göra åt det?
 
j-o75 skrev:
Vi har en diskmaskin av märket Husqvarna som bara är fem år, men den har börjat låta något helt otroligt när luckan till diskmedlet skall öppnas! Det är ett kraftigt surrande ljud som hörs i hela huset i kanske en minut. Varför gör den så? vad kan man göra åt det?
Tja, det är inte ovanligt att solenoider brukar börja låta. Om det inte är något mekaniskt fel (att något hakar upp sig), så går den säkert att byta. (Men den kostar säkert en bra slant som originaldel).
 
Det var det jag var rädd för. Det är väl kanske inte ovanligt att sådana saker låter lite ibland, men nu tjuter det så om man skulle köra den på kvällen så vaknar hela huset! Får väl söka på en sån och se vad jag hittar..
 
j-o75 skrev:
Det var det jag var rädd för. Det är väl kanske inte ovanligt att sådana saker låter lite ibland, men nu tjuter det så om man skulle köra den på kvällen så vaknar hela huset! Får väl söka på en sån och se vad jag hittar..
Börja med att se om du kan ta av luckan på luckan, alltså om du kan komma åt innanmätet när maskinen kör. Ibland går det och ibland går det inte alls. Så kan du iaf se om det är det du tror som låter. OBS, var försiktig med elen, det blir mycket jordad plåt och vatten i närheten när man kör en diskmaskin utan "huven" på. Om det inte går att köra maskinen med täckplåten "av" så kan man ofta ta bort delen och köra den i testbänk istället. Även här får man ha tungan rätt i mun eftersom i stort sett allt går på 230V växelström i den.

Annars är det ju reparatör, men de tar väl minst 1000:- bara för att komma och titta på den...
 
Ska man ha en reparatör på en fem år gammal maskin så känns det nästan som om man lika gärna kan köpa en ny! Får börja med detta och se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.