Hej,

Jag har inte installerat in diskmaskinen utan den var här när jag flyttade in. Den knarrar när man öppnar/stänger den (se video). Jag testade att spruta in lite multifunktionsolja i lederna men det hade ingen effekt.

Vad tror ni knarrandet kan bero på?
 
  • Gilla
Ander s och 1 till
  • Laddar…
Nånting måste vara i spänn. Går den att dra ut ?
Titta på fjädrarna som sänker/höjer luckan.
Inte så att luckan någonstans tar emot ? Tröskeln under, sidorna ?

/Fredrik
 
Ja den går att använda perfekt, öppnas och stängs med lite motstånd men går utan problem. Men det är det här knarrandet som inte låter så trevligt.
 
peterwarbo peterwarbo skrev:
Ja den går att använda perfekt, öppnas och stängs med lite motstånd men går utan problem. Men det är det här knarrandet som inte låter så trevligt.

Man måste nog dra ut den för att prova om den låter när den är fri. Gör den inte det så är det ju inte maskinens fel utan installationen som spökar ??
 
Om lederna är av plast, eller plast ingår, är just nu oljan problemet.
Plast ska smörjas med silikon. Smörjer man med olja finns risk att det knarrar ännu mera.
Köp silikonfettspray, om möjligt, tvätta bort oljan först.
 
Folk har redan skrivit så ska inte upprepa deras inlägg, är du säker på att det är gångjärnen som knarrar och inte att luckan tar i på typ sidorna eller någon annanstans?
Lycka till!
 
har samma problem att luckan tar i på sidorna som oscar_r säger. verkar vara värre på sommaren för mig men ska ta tag i det när jag har tid :)
 
Tror det handlar om fjädern som spänner (för att skapa motstånd så inte luckan faller mot golvet) som gör att den knarrar. Ska prova att byta ut fjädern.
 
  • Gilla
Oscar_R
  • Laddar…
S
Jag tycker det låter som nånting knarrar mot trä. Kan det vara skåpet under/över som ligger på för tajt? Jag hade samma ljud/problem med en inbyggd diskmaskin. Då var det att skåpen den var monterad mellan stod några mm för tajt ihop.
Mvh
 
Ta bort luckan som sitter på diskmaskinen och gör rent skenor. Det ska sitta en skruv på vardera sida ca 20cm från toppen på diskmaskinsluckan som man får släppa på
 

Jag hade samma problem med vår 7 år gamla AEG. Ett skrikande gnissel som väckte sovande barn. Otroligt irriterande.

Problemet var gångjärnet på ena sidan. Sidoplåten satt med två skruvar (en på ovansidan och en längst ner) och några snäppfästen i bak. Den gick lätt att ta loss när diskmaskinen väl var ute ur skåpet. Huvudproblemet var de gråa glidytorna. Skruvmejseln pekar på en av dem. De såg ut att ha varit smorda med fett så jag la på mer. Det blev mycket bättre men en del gnissel återstod. Gångjärnet innehöll minst 7 leder som smordes med fett där det gick och olja där det var svårare att komma åt. Det var många ställen där metall gned mot metall och där la jag på fett. Kunde önskat lite bättre precision från AEG där. Det verkade dessutom som att gångjärnet inte var helt fastskruvat i maskinen och därför skavt på sig själv på ett ställe så att det var djupa spår. Förklarar varför det känts som det var grus i gångjärnen redan när maskinen var ny samt att det blir svart på golvet på den sidan. Drog åt den lösa skruven och la på fett där den skavde. Nu återstod bara ett svagt gnissel och det kom från fjädern. Tryckte in rejält med fett tills det blev tyst och torkade av.
Gjorde sedan samma behandling på andra sidan i förebyggande syfte.

Nu går luckan mjukare och tystare än när maskinen var ny! AEG...bättre kan ni....

Bilderna är tagna innan behandlingen.
Öppen diskmaskin visar inre mekanik och isolering på trägolv i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallmekanism, fjäder, vit plastkontakt, skruvar, komplex, teknisk, del av maskin eller utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.