Hej!

Försöker laga svärfars gamla EH diskmaskin. Vid start slutar den aldrig tömma utan stannar med iF0.

Jag har kollat magnetventilen (som släpper in vatten) och den funkar. Jag misstänker att det är nivågivaren som är boven och den tror att den är full vatten ändå. Hur kommer jag åt nivågivaren? Kan man demontera stora plasttanken på något sätt? (Det känns att den bara är inpressad med gummi O-ringar.)

Tack!
 
  • En öppen diskmaskin som lutas åt sidan för reparation med synliga slangar, plasttankar och verktyg, i en köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Översvämningsskyddet har löst ut. Leta efter en liten fyrkant av "hård tvättsvamp", ca 15*15 mm, som sitter i en liten hållare med en switcharm ovanpå. Sitter i botten nånstans. Kan ersättas med en sockerbit.
Svampbiten mjuknar när den blir våt, armen slår ner och avloppspumpen går i oändlighet.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Man kan ta den befintliga svampen - blöta upp den och den jäser tillbaka till sin ursprungliga form - lite som wettex-duk och sedan låta den torka och när den är torr och hård kan man återanvända svampen.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Mja, maskinen var snustorr när jag öppnade den. Det sitter ingen svamp i botten utan en frigolitbit. Menar ni att man ska kunna koppla ihop trådarna för att kringgå denna?
 
  • Isärkopplad kontakt inuti en maskin markerad med en röd cirkel, omgiven av kablar, rör och plastkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan variant...men kontrollera funktionen hos det översvämningsskydd du har.
 
Det var nivågivaren. Gjorde rent den och sen gick maskinen.
 
  • Vit och svart nivågivare placerad på ett ljusgrått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Gôtt mos, hoppas den går nu!
 
Jag bröt av plasttabben vid demonteringen så det får bli att beställa en ny ändå 😩
 
Typiskt.
 
Z Zakalwe skrev:
Mja, maskinen var snustorr när jag öppnade den. Det sitter ingen svamp i botten utan en frigolitbit. Menar ni att man ska kunna koppla ihop trådarna för att kringgå denna?
läs inte vad alla skriver det blir bara killgissningar
iF0 är nivåfel och är till 99% skitiga silar ta bort dessa och kör igen
finns inga svampar i diskar de senaste 30 åren
de som skriver så äter nog svampar,,,
 
R returen skrev:
finns inga svampar i diskar de senaste 30 åren
de som skriver så äter nog svampar,,,
Hjälpte igång en svampbekant häromåret, låt vara att maskinen var gammal, men men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.