Vår diskmaskin, en electrohelios DI8522, slutar inte att pumpa in vatten ibland.
Detta sker alltid i början på programmet och den pumpar då in vatten så att det börjar läcka ut genom luckan när vattennivån blir för hög i maskinen.
Vrider man tillbaka programverket och startar om den så pumpar den ut vattnet och går som vanligt igen.

Väldigt jobbigt att man måste vakta den och inte våga lämna den, vore mycket tacksam om någon har tips om vad det kan vara?
 
Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan, dvs att vatten rann ut från frontluckan.
Är du helt säker på att maskinen verkligen pumpar in för mycket vatten? Har du kollat tätningslisten i frontluckan så att den ser hel och fin ut?
I mitt fall var listen trasig på ett ställe så jag provade att täta med silvertejp i syfte att se om det slutade läcka, vilket det gjorde. Då var det bara att handla en ny list och så var allt frid och fröjd.
 
Tack för svar.
Kollade listen och den såg hel ut, var en del skit dock som jag borde rensat innan jag skrev detta inlägget :surprised:
Så får prova lite och se om det hjälpte.
Det lustiga är att det antingen inte läcker alls eller läcker som bara den, har aldrig varit med om att den bara läcker lite.
Därav misstanken om att den pumpar in för mycket.
 
Det tog ungefär två minuter efter förra inlägget så läckte det igen, nu i slutet av programmet dock.
Så smuts verkar vara uteslutet
 
Hmm, ja då lär problemet vara ett annat. Har tyvärr inte något tips om det inte är listen som är otät.
Har du kommit vidare och hittat en lösning rent ut av?
 
Eeh ja men jag vill inte säga vad :)
Jag dumförklarar ju mig genom att berätta detta men det kanske kan hjälpa någon annan, jag har ju bara rensat den här silen som är ett litet rör man ta ut, inte fattade ju jag att den där plattan runt om med en massa hål i också var en sil, och denna var heeelt full med gojs på undersidan och nu fungerar det perfekt igen :cool:
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Skönt att höra att det ordnat sig (y)
Du kan garanterat hjälpa någon annan genom ditt inlägg. Finns säkert ett antal diskmaskinsproffs på detta forum, men många av oss är det ju knappast.
 
Ska bli spännande om detta kan hjälpa mig ! Har samma problem, det är bara i början som det rinner ut vatten på samma sätt som du beskriver. Skulle väldigt gärna vilja veta vad det är för olika processer som sker i maskinen, det hittar man sällan uppgifter om. Är det någon sorts stilla blötläggning det där som det rinner ut ifrån ? Jag har samma modell som du
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.