För exakt tre år sedan köpte jag en Siemens diskmaskin av modell SN46T297SK. Den har fungerat bra tills igår då den var helt död när vi skulle använda den. Jag kollade proppskåpet (den har en egen propp). Proppen såg hel ut, men jag bytte den ändå. Då började maskinen fungera igen. Frid och fröjd i ett dygn. Idag tvärdog den igen. Denna gång hjälpte det inte att byta propp. Den är stendöd.

Någon som har aning om vad som kan vara fel? Jag har kollat filtret och testat en annan stickpropp.
 
Det brukar finnas testfunktioner i maskinerna eller att man kan köra olika funktioner manuellt. Kolla i instruktionsboken hur du ska trycka på knappar för att aktivera dem och hur du även kan läsa ut felkoder.
 
Tack! Inga knappar fungerar, men jag kan iofs montera bort den och titta på baksidan
 
Du har en modell med touchpanel? Jag gissar på att panelen lagt av.
 
Ja, touch. Bara lämna in på lagning då? Eller finns det något jag kan göra själv?
 
A AndersS skrev:
Det brukar finnas testfunktioner i maskinerna eller att man kan köra olika funktioner manuellt. Kolla i instruktionsboken hur du ska trycka på knappar för att aktivera dem och hur du även kan läsa ut felkoder.
Det stod inte något om detta i instruktionsboken dessvärre. Det enda som står är förslag på vad man skall göra om maskinen inte startar. Dessa råd har jag redan följt - hjälpte inte.

Maskinen startar inte:
1. Trasig säkring i elskåpet. Kontrollera säkringen.
2. Nätkabeln sitter inte i vägguttaget. Säkerställ att nätkabeln sitter ordentligt fast på maskinens baksida och i vägguttaget. Kontrollera att vägguttaget fungerar.
3. Maskinluckan inte helt stängd. Stäng luckan.
 
Jag slog till lätt på displayen, då gick maskinen igång igen - nu fungerar den som vanligt. Glapp?
 
Låter som du har felet där! Kolla vad en ny sådan kostar, eller lyssna med ÅF, om den byts ändå på nån goodwill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.