Diskmaskinen har digitala knappar och ca 7 år gammal, vi fick den med huset vid köpet.
Problemet nu är att den startar inte igång programmet. Misstänker att "Aquastop" ventilen släpper inte igenom vattnet.
Just när det är dags att ta in vatten, så låter det konstigt om Aquastop ventilen, och den fortsätter att låta och småvibrera.
Jag nollställde och drog ur kontakten utan resultat.
Vet någon om det är denna ventil som är problemet? Den kostar ända flera hundra lappar, och det vore trist att köpa den o byta till ingen nytta
 
Redigerat:
Jag tog isär vattentanken, och det såg ut som en vidrig sörja som fastnat i vänstra hörnet högst upp, och den gick inte att spola bort heller. Så jag satte tillbaka den. Fortfarande ingen resultat
20160405_204044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla i botten så där inte står vatten pga läcka. Då flyter en frigolitplatta upp och bryter intaget av vatten. Inga felkoder?
 
Det är ingen vatten i maskinen. Jag provade att hälla i 3 liter med vatten direkt i botten på maskinen, och körde igång. Det gick ett tag bara, sedan spolad den bort vattnet.
Hur ser den frigolitplattan ut?
Nej, Inga felkoder. Jag har ingen display heller :p Det är Kanske en enklare modell eller så
 
Min läckte i tråget efter jag bytt pump. [video]https://youtu.be/ttfszcMgAm0[/video]
En rund frigolitplatta som flyter upp och slår till en brytare. Den sitter i mitten, under silen och tråget. Min maskin är från 2009. Om du blir säker på vilken del det är sparar man ibland upp till 50% genom att beställa från eBay.de
Sprängskiss med reservdelsnummer hittar du här: http://www2.bsh-group.com/siemens-home/se/kundservice/hjaelp-med-din-produkt/reservdelar
 
Det ser ut som att problemet är att vattnet inte rinner in i maskinen. Spolningen fungerar däremot utan problem.

Tack för länken!

Vet nån hur man kollar att ventilen är paj eller inte? Jag läste lite i andra inlägg att man kan mäta spänningen till ventilen.
Är det 230V som ska vara?
Hur ska den bete sig? Ska det vara spänning eller inte?
 
A
om aquastop ventilen brummar då skall det komma fram vatten till tanken du tog bort
det sitter en flödesmätare som kollar detta.
då fylls tanken
kommer det inte in något vatten fast den brummar kan man vara rätt säker på att aquastoppen är felaktig
vill man kan man mäta spänningen till den vid skarven bakom luckan där slangen går in.
är det 230v så byt aquastop
 
Problemet löst!
Vår kökskran har en egen avstängning till diskmaskinen, och någon har tydligen kommit åt den och stängt av vattnet.
Nu kör vi ett program, och hoppas att jag satte tillbaka allting rätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Samer skrev:
Problemet löst!
Vår kökskran har en egen avstängning till diskmaskinen, och någon har tydligen kommit åt den och stängt av vattnet.
Nu kör vi ett program, och hoppas att jag satte tillbaka allting rätt.
Kollar man inte det först?😂
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Ja, det bode man göra :p Men jag hade t.o.m. glömt att vi hade en sådan, det tillkom med den nya kranen vid köksrenoveringen. Och dessutom kommer ingen av oss på när detta hände. Jag skyller på frugan med det kan också vara sonen som börjar gå på köksstolar kommer åt kranen.
 
A
Varför det?
det är väl lika dant som vid strömavbrott man kollar säkringarna inte att hela kvarteret är mörkt...
 
Har rivet en hel tvättmaskin bara för att finna att man måste aktivera "ON" knappen....................
Skratta och glöm, det har jag gjort, nästan.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.