Hej,

Står inför valet mellan två diskmaskiner från Siemens som ska få täcksida. Den ena 43 Db den andra 49 Db... Skillnaden i pris 3000.
Vi har en öppen planlösning och är lite oroliga att 49 Db kan höras för mycket om man sitter i vardagsrumsdelen...

Ska man vara snål eller är skillnaden så stor i oljud att man ska slå på stort...?

Varje krona räknas i vår budget som börjar gå mot sitt slut... :(

Tackar för alla kloka svar...
 
förstår ditt dilemma...men det är stor skillnad på 43 o 49 Db.

En ökning med 3 Db innebär en dubbling av ljudstyrkan DOCK märker inte det mänskliga örat så små skillnader...men 6 Db brukar man kunna märka att det är rätt stor skillnad.

Har själv en diskmaskin med angivet 42 Db....hade en tidigare med högre, kommer dock inte ihåg vilket DB-tal, men det är enorm skillnad. Nu sitter vi i köket utan att störas överhuvudtaget, den gamla hördes tydligt i vardagsrummet.

Jag hade hellre väntat o köpt en bättre, än ångrat mig ganska snart...
 
Jag skulle nog lägga ut 3000:- för 6Db lägre ljud från diskmaskinen. Har du kollat runt och verkligen hittat billigastte stället att köpa maskinen? 3000:- verkar mycket om det bara är ljudnivån som skiljer.
 
Vi har köpt en AEG på 41dB och den är nästan helt tyst.

Svärföräldrarna har en Bosch på 49dB och den upplevs också som mycket tyst, jag skulle mycket väl kunna tänka mig en på 49dB, den är inte högljudd.
 
Vi stod inför samma val och vi valde 43-det är större skillnad än man tror och jag har inte lust att gå och störa mig på det efteråt... ;)

Catrin
 
Jesca_j skrev:
Vi har köpt en AEG på 41dB och den är nästan helt tyst.

Den har vi oxå fast en Husqvarna och det är riktigt befriande att kunna stå en halvmeter ifrån den och inte ens höra eländet......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.