Hej
Håller på att bygga ihop ett IKEA kök och höjden på bänkskivan från golv är 90 cm. Jag köpte en begagnad diskmaskin, 45 cm, som jag nu skulle montera. När jag flyttade in maskinen blev det ca 8 cm kvar till undersidan av bänkskivan typ att maskinen bara var 81 cm från golvet. Det finns ben man kan skruva upp den ca 4-5 cm, men det blir ändå ett "hål" som i så fall måste täckas med passbit, vilket gör att man stänger inne ångan när man öppnar maskinen, dvs det måste vara något som är fel eller feltänkt. Skall man ha en viss typ av diskmaskin för IKEAS kök eller är det något man kan göra för att få upp den till rätt höjd? Diskmaskinen är en Cylinda typ denna https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/underbyggd-diskmaskin/product/cylinda-dm3205e

På samma tema så följde det med en plåt som jag inte hittar någonstans att fästa? Var skall denna sitta?
Öppen underbyggd diskmaskin med en vit plåt på insidan och synliga blåa isoleringsmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plåten är avsedd att fästas på bänkskivans underdel ovanför diskmaskinen. Avsikten är att skydda skivan från vattenångan.
 
Plåten är väll ändå till sockeln?
Det stämmer att man ska ha en "xxl" stor maskin till Ikea kök.

Ställ den på några träbitar?
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
A
N NiBaBaD skrev:
Hej
Håller på att bygga ihop ett IKEA kök och höjden på bänkskivan från golv är 90 cm. Jag köpte en begagnad diskmaskin, 45 cm, som jag nu skulle montera. När jag flyttade in maskinen blev det ca 8 cm kvar till undersidan av bänkskivan typ att maskinen bara var 81 cm från golvet. Det finns ben man kan skruva upp den ca 4-5 cm, men det blir ändå ett "hål" som i så fall måste täckas med passbit, vilket gör att man stänger inne ångan när man öppnar maskinen, dvs det måste vara något som är fel eller feltänkt. Skall man ha en viss typ av diskmaskin för IKEAS kök eller är det något man kan göra för att få upp den till rätt höjd? Diskmaskinen är en Cylinda typ denna [länk]

På samma tema så följde det med en plåt som jag inte hittar någonstans att fästa? Var skall denna sitta?
[bild]
frontplåt för golvlisten.
skyddar utrymmet under luckan.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Maskinen har ju en Max höjd på 92cm så det är något du missat.
Förmodligen höjer man ramen maskinen står på.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…

Bästa svaret

K Klacken skrev:
Se bild nr 5
[länk] 45CM bred.pdf
Det höjer ju bara 5cm TS behöver ju 8..

Bild 2 har en extra fot.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det höjer ju bara 5cm TS behöver ju 8..

Bild 2 har en extra fot.
Ja det ser ut som om det skall ha funnits med en extra fot när första ägaren packade upp denna maskin, en fot man sätter i den justerbara. Då skulle det gå att få upp den i rätt höjd. Men då blir ju linjeringen med köket lite ful.
Schematisk illustration av en justerbar maskinfot och dess montering med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser även att det skall vara någon "flärp" som man fäster sockelplattan med som jag inte har fått med mig på min maskin. Får nog ringa cylinda o se om det går att köpa dessa bitar... annars får jag väl tyvärr handla på IKEA.

Tack för monteringsbeskrivningen. Letade själv efter den/liknande på nätet men hittade bara säljmaterial.

N
 
Är det bara höjden som förblir frågan så kan du ju såga till en lämpligt hög träskiva som maskinen får stå på.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
V VAftrudner skrev:
Är det bara höjden som förblir frågan så kan du ju såga till en lämpligt hög träskiva som maskinen får stå på.
Ja det är nog grundproblemet, så en platta eller två reglar som höjer 5cm skulle lösa detta. Se ser jag nu när jag granskar dokumentet att jag bara fick med "mellan" plåten för höjd på 840-870 så jag behöver ev den högre plåten, "flärpen" och skruvarna att fästa den med.
 
Fick tag på Cylindas support, som var superhjälpsamma, och nu har jag beställt de delar jag saknade.
Tack för Er hjälp med att hitta beskrivningen.

MVH
N
 
A
N NiBaBaD skrev:
Hej
Håller på att bygga ihop ett IKEA kök och höjden på bänkskivan från golv är 90 cm. Jag köpte en begagnad diskmaskin, 45 cm, som jag nu skulle montera. När jag flyttade in maskinen blev det ca 8 cm kvar till undersidan av bänkskivan typ att maskinen bara var 81 cm från golvet. Det finns ben man kan skruva upp den ca 4-5 cm, men det blir ändå ett "hål" som i så fall måste täckas med passbit, vilket gör att man stänger inne ångan när man öppnar maskinen, dvs det måste vara något som är fel eller feltänkt. Skall man ha en viss typ av diskmaskin för IKEAS kök eller är det något man kan göra för att få upp den till rätt höjd? Diskmaskinen är en Cylinda typ denna [länk]

På samma tema så följde det med en plåt som jag inte hittar någonstans att fästa? Var skall denna sitta?
[bild]
som det framkommit i alla svaren så följer dessa förhöjningar med alla maskiner från turkiet då de troligen har lägre standardhöjd i sina kök
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.