Hejsan,

Någon som har några tips och råd för att frostskydda en diskmaskin? Problemet är att den står i ett icke uppvärmt sommarhus och snart är det vinter...
Tillverkaren (Electrolux) ger inga mer råd än att tömma maskinen så mycket som möjligt

Tack på förhand
Gustaf
 
genom egen sur erfarenhet så vill jag säga att det enda som funkar är underhållsvärme. I en diskmaskin så fins det diverse skrymslen där vatten blir stående inne i maskineriet, så jag är tveksam om det går att tömma helt ens om du demonterar den. Och att hälla i nån sorts glykol eller liknande är nog dels inte att rekomendera (kemisk påverkan) dels inte säkert att det fungerar, inte säkert att det verkligen tränger in i alla små kanaler.
 
Lite vild idé ::) , men en 15W glödlampa som hängs fast i överkorgen och luckan nästan stängd borde ge tillräckligt med värme. Problemet är att man får kolla emellanåt att lampan inte gått sönder.
 
Postad av: hempularen Postad den: Igår kl. 5:12pm
genom egen sur erfarenhet så vill jag säga att det enda som funkar är underhållsvärme. I en diskmaskin så fins det diverse skrymslen där vatten blir stående inne i maskineriet, så jag är tveksam om det går att tömma helt ens om du demonterar den. Och att hälla i nån sorts glykol eller liknande är nog dels inte att rekomendera (kemisk påverkan) dels inte säkert att det fungerar, inte säkert att det verkligen tränger in i alla små kanaler.  
Har tyvärr samma erfarenhet som "hempularen". Maskinen frös sönder trots att vi tyckte att vi tömt den. Underhållsvärme i någon form verkar vara ett måste.

//Marge II
 
Haft så i flera år.

Du måste få ut vattnet ur diskmaskinen, vilket är nog så intressant. Det är vattnet som fryser sönder plastkopplingar, etc.

Vi brukar koppla ur den totalt och sätta på tömning i 30 sekunder. Det har funkat en massa år, trots att vi inte haft värme överhuvudtaget.
 
Häll i en liter sprit i den helst någon billigare sort för ekonomins skull
det funkar oxå faktiskt
 
C
sjotomt skrev:
Häll i en liter sprit i den helst någon billigare sort för ekonomins skull
det funkar oxå faktiskt
Men T-spriten skall man nog undvika. Smakar inte så gott...
Funderar på hur ni gör med kyl/frys? Nyare modeller gillar ju inte heller att stå kallt. Men ni kanske har en gammal hederlig freonmodell?

/C
 
Nu menade jag skogsstjärnan som sprit

Så länge dom är avstängda så kan dom stå kallt annars så bör dom ha ca 10 grader varmt
/sjotomt
 
Dunkarna? ;D
 
Japp bästa alternativet !!! :)
 
sjotomt skrev:
Nu menade jag skogsstjärnan som sprit

Så länge dom är avstängda så kan dom stå kallt annars så bör dom ha ca 10 grader varmt
/sjotomt

och jag som tidigare aldrig förstått varför man ska ha sprit i dunkar.... :-[

Vad lär man sig inte tack vare forumet? :)

//Marge II
 
och jag som tidigare aldrig förstått varför man ska ha sprit i dunkar.... :-[
;D ;D ;D ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.