Trevlig lördagskvällsöveraskning:
Jfb löser ut när jag trycker igång (trycker in "påknappen". Jag har listat ut att fenomenet endast sker när luckan är stängd. Jag kan alltså trycka på "påknappen" när luckan är öppen utan att Jfb löser. Detta får mig att tro att det är någon komponent som är involverad i uppstarten av diskprogrammet (vattenpumpen?). Jag har provat att rycka allt som sitter i jordade urtag och det gör ingen skillnad.
Hur tar man detta vidare? Ringer man en elektriker eller en diskmaskinsreparatör? Är det ens värt på en maskin som är gissningsvis mer än 5 år gammal (cylinda i20)?
 
Och nuär jag skulle illustrera problemet för min bättre hälft startade den såklart precis som den skulle. Slutet gott allting gott?
 
E
E Erik PS skrev:
Och nuär jag skulle illustrera problemet för min bättre hälft startade den såklart precis som den skulle. Slutet gott allting gott?
Det är möjligt att diskmansiken börjar läcka en felström mot jord.

En annan möjlighet att de naturligt förekommande felströmmarna för stunden var så höga att de löste jordfelsbrytare, detta kan i så fall lösas genom att införskaffa fler.

Händer det igen kan jag nog inte råda annat än att ringa in fackkunnig för felsökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.