Hej! Har en AEG diskmaskin som inte är alltför gammal.

I helgen löste den ut jordfelsbrytaren ca 1h in på programmet (körde autoprogrammet om det spelar nån roll). Det är fullt med smutsigt vatten i maskinen, så den hade inte över på något slags torkprogram.

Om jag försöker slå på säkringen nu löser jfb direkt.

Något tips på hur jag kan felsöka?
 
T Timmerö skrev:
Hej! Har en AEG diskmaskin som inte är alltför gammal.

I helgen löste den ut jordfelsbrytaren ca 1h in på programmet (körde autoprogrammet om det spelar nån roll). Det är fullt med smutsigt vatten i maskinen, så den hade inte över på något slags torkprogram.

Om jag försöker slå på säkringen nu löser jfb direkt.

Något tips på hur jag kan felsöka?
Börja med att testa vända på stickproppen och se om jfb löser ut
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Det finns en möjlighet att felet sitter någon annanstans än i diskmaskinen. Du kan prova att koppla in en annan apparat i diskmaskinens vägguttag. Gärna en som drar mycket ström. Löser jordfelsbrytaren då är felet troligen i installationen. Gör den det inte är felet troligen i diskmaskinen. Troligen har det kommit in vatten där det inte borde.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Testade att bara slå på säkringen igen nu ett dygn senare och nu funkar den igen..tack för tipsen, får testa om det händer igen!
 
A
T Timmerö skrev:
Testade att bara slå på säkringen igen nu ett dygn senare och nu funkar den igen..tack för tipsen, får testa om det händer igen!
troligen , om det är diskmaskinen, så är det en vattenläcka som "sprutar" på elementet
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
troligen , om det är diskmaskinen, så är det en vattenläcka som "sprutar" på elementet
Ok, går det att fixa? Är det ok att köra vidare och hoppas på det bästa så länge? Kört några program nu utan problem.
 
A
T Timmerö skrev:
Ok, går det att fixa? Är det ok att köra vidare och hoppas på det bästa så länge? Kört några program nu utan problem.
då är det bara att köra med uppsikt
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.