Hej.
Har en Husqvarna QB-505 från -98 som inte vill göra rätt för sig längre.
Eller den diskar väl skapligt rent men det verkar som den inte sköljer bort alla rester från disk och sköljmedel längre. Allt känns lite lagom kladdigt. Det är inte saltet som spökar för glasen blir inte mjölkvita som de blir då.

Kan det vara stopp i den på något vis så den inte orkar pumpa vattnet med tillräckligt tryck?
Mor min berättade att hon hade haft sönder filtret i botten på maskinen så den har väl fått i sig en del smuts, detta hade tydligen hänt för ett år sedan.

Mekade bort båda sidorna idag för att se om det var något märkbart fel under den men jag hittade inget. Eller jo, en behållare som sitter ihop med saltburken som är fylld med någon brun sörja ser det ut som. (har inte plockat bort den) Fast det kanske har just att göra med avkalkningen.

Körde en sådan där Finish flytande rengöring men det gav enbart en renare maskin invändigt.

Felet kom bara pang bom.

Vill någon ha bilder så fixar jag det!

//M
 
nikasp
Jag googlade lite https://www.google.com/search?hl=sv&q=diskar+inte+rent+diskmaskin och flera nämner att spolarmarna kan vara igenkleggade. Inte så vetenskapligt kollat dock men du kanske hittar något vettigt där. Kolla även: http://www.husqvarna-electrolux.se/Service--support/Felsokare/

"Kontrollera att spolvingen (för övre och undre korgen) kan snurra fritt och inte är blockerad. En sprayarm kan också bil smutsig inuti så att den inte längre snurrar. Det beror vanligen på ett felaktigt placerat filter och kan lösas genom att rensa sprutarmens alla hål med en tandpetare eller liknande."
 
Håller med föregående talare. Symptomen är samma oavsett om en slev hamnat snett och blockerat spolarmen eller om den korkat igen av smuts. (Upplevt båda :) )
 
Jag tog en snabb koll tidigare men tyckte inte att jag såg något, men nu vid närmare kontroll så fanns det en del prutt i den övre spolarmen. Men jag tycker besticken som är i den nedre korgen brukar se lika tråkiga ut.
Men visst, lite av samma fenomen har ju hänt förr när något gjort så att armen inte har snurrat. Ska dra igång maskin igen sen för att se om det blir någon skillnad, samt byta ut filtret.
 
M_Persson skrev:
fanns det en del prutt i den övre spolarmen.
Ibland kan man enkelt lossa spolarmarna och exempelvis "mata" dessa via duschslangen. Då ser man rätt snabbt om det sprutar ur alla hål.

När det gäller rengöring är mitt favoritmedel några matskedar citronsyra i maskinen och sedan köra värsta programmet. Stora (krydd)burkar med citronsyra finns exempelvis hos livsmedelsgrossister och är avsevärt billigare än specialmedel.
 
Köra kemikalier i maskinen är ibland effektivt. Jag laddar maskinen med kaustiksoda som ett sista desperat försök, det har fungerat en gång.

Nu senast, gjorde jag rent avloppet från fett och hittade en igensatt backventil, det blev mindre dåligt, men inte tillräckligt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.