Jag har ett helt vanligt IKEA-kök och ska köpa en underbyggd diskmaskin, men har svårt att hitta en som är gjord för ett kök med 88-89 cm höjd till underkant på bänkskivan. Varför finns det inga såna?

I princip alla jag har tittat på (förutom nån enstaka modell för 15 000 spänn) är gjorda för ~81-88 cm, vilket betyder att man måste skruva ut benen maximalt och nederkant på luckan hamnar 17 cm över golvet och en dm över nederkant på skåpen intill. Ser inte klokt ut.

Nån som har nåt tips på en maskin?



Exempel på hur stor de brukar vara:
Teknisk ritning av köksskåp med måttangivelser i millimeter, inklusive min- och maxmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det fungerar att sätta en täckbit som linjerar med skåpen. Låter maskin linjera med skåp.
Var för snål/ekonomisk att byta ut en nästan ny fungerande Bosch.
Svarta kökskåp med silverhandtag vid ett ljust trägolv, del av vit diskbänk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, den möjligheten finns ju. Men det är konstigt att det inte finns diskmaskiner gjorda för 88-89 cm när alla kök har haft den höjden under det här årtusendet.
 
standarhöjden de senaste årtionde har varit 870mm till underkant bänkskiva
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, och då är det ju konstigt att alla maskiner verkar vara gjorda för att passa i 81 cm höga kök?
 
diskmaskiner brukar inställning vara mellan 820-870 mm för att även passa gamla bänkhöjden 850 mm till överkant bänkskiva
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag bytte i våras och reagerade också på det. Till min maskin fick jag med en "täckskiva" i gummi som hänger under luckan och täcker gapet nedåt. Störde mig till en början men man glömmer bort det sen... detta är också en inbyggnadsmodell så jag har satt en lucka på osv. Verkar inte bli bättre än så
 
R
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Flera tillverkare har modeller som kallas XXL, höjd från ca 86-92. Bosch t.ex. har 10 modeller i olika prisklasser:
[länk]

Själv har jag en Miele XXL, deras är 84,5-91,0.
Ingen av de 10 är underbyggda. Alla är helintegrerade.
 
Glömde skriva att passbiten linjerar med luckan så det blir en plan yta.
Fäste den med metallvinklar före det att sockeln trycktes fast och som passerar framför maskinens fötter. Fick kapa ur några mm för fötterna i sockelns underkant, ligger ju även ett läckageskydd som sticker ut.
 
R
useless useless skrev:
Ingen av de 10 är underbyggda. Alla är helintegrerade.
OK, missade det. Min Miele är dock underbyggd.
 
BirgitS
useless useless skrev:
Ja, den möjligheten finns ju. Men det är konstigt att det inte finns diskmaskiner gjorda för 88-89 cm när alla kök har haft den höjden under det här årtusendet.
Det är ju gjorda för den höjden men de är inte gjorda för Ikeas låga sockelhöjd, det är där skillnaden är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju gjorda för den höjden men de är inte gjorda för Ikeas låga sockelhöjd, det är där skillnaden är.
Fast 17 cm sockelhöjd som bilden i första inlägget visar är det väl inget kök som har?
 
BirgitS
useless useless skrev:
Fast 17 cm sockelhöjd som bilden i första inlägget visar är det väl inget kök som har?
Jo, det är vanligt med 70 cm höga skåp, 3 cm bänkskiva och 17 cm sockel för att då bli 90 cm höjd. Rest från när standardhöjden ändrades från 85 cm (12 cm sockel) till 90 cm (17 cm sockel).
 
det finns flera varianter på sockelhöjd till 90cm skåphöjd
150mm-160mm-166mm och även 200mm har funnits
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.