Jag håller på att titta efter diskmaskin nu och kollar man på t.ex. Prisjakt så ser man att flera av de stora tillverkarna (Bosch, Whirlpool, Siemens) har sortiment som börjar på runt 3 500 (för 60 cm integrerade maskiner) och fortsätter uppåt.

Kollar man på prestanda så behöver det inte vara någon större skillnad att tala om, de flesta moderna maskiner idag är ju klassade AAA, drar 1050 Wh per disk, gör av med 11-15 l vatten och väsnas med ~50 dB.

Så vad är skillnaden? De billigare maskinerna är möjligen av en äldre modell, men vi pratar ju ändå fabriksnya maskiner med ovanstående specar. Är det byggkvalitet det handlar om? Men det verkar ju märkligt att de stora tillverkarna medvetet skulle bygga maskiner med sämre kvalitet till lägre pris, det vore ju ett bra sätt att sänka sitt namn.

Kort sagt: Får man en ok maskin om man väljer en Siemens för 3 500-4 000 kr, eller finns det anledning att titta på de högre prisklasserna?
 
Gå in på resp tillverkares hemsida och jämför dom olika maskinerna så ser du exakt vad du betalar extra för.
Men räkna inte generellt med att maskinen håller längre för att du betalar mer, ev instegsmodellen borträknad.
 
Min Siemens för 6000kr har en ljudnivå på 39 dB vilket är väldigt trevligt.

Dyrare maskiner kan ha plats för fler kuvert också, min har en mycket trevlig bestickslåda som ger mer plats för övrig disk.
 
Sen är det inte alltid helt logiskt heller hur tillverkarna sätter priser. Förr kunde man gå till en butik och mer eller mindre räkna med att en dyrare maskin hade bättre material och komponenter. Idag sitter man och försöker komma på häftiga ord och meningslösa funktioner som ska sälja bättre, kanske lite överdrivet, men det är tyvärr så det ofta ser ut. Hur mycket av pengarna för en produkt man köper är för reklam och design egentligen?

Men för att försöka svara på rubriken så skulle jag vilja svara: Ingen eller stor. Inte säkert fördel för den dyrare.
Sök efter recensioner för olika maskiner. Om du inte hittar en recension för just den modellen du söker så försök på en annan modell i samma serie, förmodligen är det samma kvalité. Det är så jag brukar göra inför de flesta av mina lite större inköp.
 
Nimajneb skrev:
... Men räkna inte generellt med att maskinen håller längre för att du betalar mer, ev instegsmodellen borträknad.
Nej idag är nog inte pris och kvalitet så starkt sammankopplade, kanske billigaste och värstingmaskinerna borträknade. Vår ikeamaskin, ca 2.5 år gammal för billiga pengar går fortfarande bra efter användning i stort sett varje dag. Några roliga finesser har den inte. Ingen praktisk besticklåda, ingen belysning, och glashyllan är inte helt optimal för alla våra glas. Kollegans dubbelt så dyra Cylinda brände ihop häromdagen, då valde han specifikt en Cylinda för deras, enligt återförsäljarens, bra diskmaskiner.
 
Priskillnaden speglar ofta var maskinen är tillverkad - de billigare maskinerna är ofta tillverkade i polen/rumänien/andra östländer eller ibland italien. Många billiga modeller ifrån ledande tillverkare kommer från samma fabrik, det är bara utsidan eller designen som ibland skiljer.
De dyrare maskinerna är sedan tillverkare i tyskland eller sverige och har ofta lägre ljudnivå, fler program och mer praktisk inredning.
Kvalitetsmässigt tror jag lite dyrare maskiner håller längre, även om undantag finns.
När du tittar på betygen bör du även titta på hur långt tid den tar på sig att diska det kan skilja sig mycket mellan olika modeller, likaså hur mycket energi det går åt per disk.
 
Jag köpte en billig diskmaskin för några år sen. Den funkar, men ljudnivån:(

Skulle lagt på några spänn till.....
 
NetNut skrev:
Priskillnaden speglar ofta var maskinen är tillverkad - de billigare maskinerna är ofta tillverkade i polen/rumänien/andra östländer eller ibland italien. Många billiga modeller ifrån ledande tillverkare kommer från samma fabrik, det är bara utsidan eller designen som ibland skiljer.
De dyrare maskinerna är sedan tillverkare i tyskland eller sverige och har ofta lägre ljudnivå, fler program och mer praktisk inredning.
Kvalitetsmässigt tror jag lite dyrare maskiner håller längre, även om undantag finns.
När du tittar på betygen bör du även titta på hur långt tid den tar på sig att diska det kan skilja sig mycket mellan olika modeller, likaså hur mycket energi det går åt per disk.
Var maskinen är monterad har naturligtvis inget med kvaliteten att göra. Maskinerna är till stor del modulariserade exakt som bilar och olika modeller har olika moduler och komponenter som blandas friskt för att skapa en viss produkt.
 
Tack för alla svar, det slutade med att jag beställde en Cylinda DM 278, för strax under 4 000 inklusive frakt. Jag vet inte hur Cylinda är som märke, men den har energiklass A+, 8 program och en ljudnivå på 44 dB, samt en del finesser som jag tycker verkar bra, så som display med återstående tid, grumlighetsgivare och fläkttorkning.

Enda nackdelen är att den inte kommer in i lager förrän sista april, men när det handlar om att göra ett bra köp så kan jag stå ut med att diska för hand en månad (återstår bara att se vad frun säger...). :)
 
Naturligtvis spelar det roll vem som tillverkat maskinen, eller du anser att t.ex Audi/Vw/Skoda har samma kvalitet ?

Har själv sett skillnaden i svetsfogar på chassi, plåttjocklet samt precision på olika modeller av diskmaskiner, östländernas kvalitetskontroll är ibland rent skrämmande dåligt, även passformen på monteringsdetaljer har varit så dålig att man fått sträcka interna kablar så att de glidit av efter ett tag.

Som jag skrev i tidigare inlägg är det inte alltid t.ex electrolux som själv tillverkar de billigare modellerna av diskmaskiner och även tvättmaskiner, de kan vara tillverkade lite varstans (Polaren hade en Electrolux tvättmaskin tillverkad i frankrike, riktigt skit - trumlager slut efter drygt ett år, värmepatron som la av två månader senare).
 
Kolla in hur mycket grejer ni får plats med i maskinen, samt hur flexibel den är. Tyvärr är det de dyrare som är bra på att rymma disk i både mängd och av olika slag... Det är lätt att landa på en teknisk jämförelse, men användandet är viktigt. Kanske viktigare?

Dessutom, som sagt: ljudnivån.
 
gronfelt skrev:
Tack för alla svar, det slutade med att jag beställde en Cylinda DM 278, för strax under 4 000 inklusive frakt. Jag vet inte hur Cylinda är som märke, men den har energiklass A+, 8 program och en ljudnivå på 44 dB, samt en del finesser som jag tycker verkar bra, så som display med återstående tid, grumlighetsgivare och fläkttorkning.

Enda nackdelen är att den inte kommer in i lager förrän sista april, men när det handlar om att göra ett bra köp så kan jag stå ut med att diska för hand en månad (återstår bara att se vad frun säger...). :)
Cylinda tror jag är ett mycket bra val, har själv köpt en. Tillverkade här hemma, men marknadsförs numera ofta som Asko av någon anledning.

Min nya maskin DM 310 (det är väl vad somliga föraktfullt kallar instegsmodell) tror jag har ljudnivå 44dB. Trots att vi har en mycket öppen planlösning har ljudet aldrig stört.

Hur som helst, lycka till med den nya maskinen! (y)
 
Man kan ha tur och otur, men kollegans 2.5 år gamla Cylinda vägrar de ta i med tång, det blir i så fall upp till honom att "bevisa" att det är ett fel från Cylindas sida för att täckas under den treåriga reklamationsrätten. Eller bara ta smällen och låta hemförsäkringen täcka det med 1200 i självrisk
 
Har en lite drygt två år gammal samsung som var instegsmodellen då. Den har funkat helt ok och inte låtit nämnvärt. Sista månaden har den dock börjat låta lite mer. Om det beror på maskinen eller min totala avsaknad av underhåll på den (kan/ska man underhålla en diskmaskin?). Kommer satsa på en lite dyrare i samband med husköp nu för att få den ännu tystare och lite lägre strömförbrukning.
 
NetNut skrev:
Naturligtvis spelar det roll vem som tillverkat maskinen, eller du anser att t.ex Audi/Vw/Skoda har samma kvalitet ?

Har själv sett skillnaden i svetsfogar på chassi, plåttjocklet samt precision på olika modeller av diskmaskiner, östländernas kvalitetskontroll är ibland rent skrämmande dåligt, även passformen på monteringsdetaljer har varit så dålig att man fått sträcka interna kablar så att de glidit av efter ett tag.

Som jag skrev i tidigare inlägg är det inte alltid t.ex electrolux som själv tillverkar de billigare modellerna av diskmaskiner och även tvättmaskiner, de kan vara tillverkade lite varstans (Polaren hade en Electrolux tvättmaskin tillverkad i frankrike, riktigt skit - trumlager slut efter drygt ett år, värmepatron som la av två månader senare).
Du är rolig du;)

Så du menar på fullaste allvar att en diskmaskin monterad i en nybyggd Boschfabrik i Polen skulle vara sämre än vad den skulle vara om den monterats i Tyskland?

Tycker du även att Audi och VW som monterats i Slovakien är sämre än dom som monterats i Tyskland? Eller VW koncernens motorer från Ungern är usla?

Du kanske blandar ihop fabrik med brandname, där försöker ju dom stora koncernerna att medvetet hålla olika kvalitets o prisklasser mellan dessa, gäller såväl för vitvaror som bilar osv osv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.