Hej forumet!
Vi har nyligen installerat en varmvattenberedare i sommarstugan, på cirka 50L, och i samband med det bad vi rörmokaren byta ut blandaren i köket i förberedelse för en diskmaskin.

Nu är även diskmaskinen installerad, påkopplad på blandaren som har diskmaskinavstängning. Och nu har det märkliga uppstått... Om vi lämnar blandarspaken på "varmt", samtidigt som diskmaskinen går, så stannar den efter cirka 10 min och larmar om brist på vatten. Om vi däremot lämnar blandarspaken på "kallt" går diskmaskinen hela programmet utan problem.

Som jag har förstått det ska det inte spela någon roll vart man har reglaget, utan blandaren ska alltid skicka fram kallvatten till maskinen. Men på något sätt måste det ju spela roll eftersom den funkar utan problem om man ställer den på kallt?

Har funderat på om man bara skulle koppla på diskmaskinen direkt på kallvattnet, med en separat ballofix, men vill såklart helst ha den kopplad via blandaren om det går.
Någon som har en gissning om vad som kan vara fel?
 
Vad är det för köksblandare?

Exakt hur är den inkopplad?
Hur är diskmaskinen inkopplad till blandaren?
(Bilder?)

Är diskmaskinskranen inställd för varmvatten eller kallvatten? (Genom att ta loss vredet så går det att montera vredet för kallvatten kontra varmvatten till diskmaskinen.)

Fungerar blandaren rätt för övrigt?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för köksblandare?

Exakt hur är den inkopplad?
Hur är diskmaskinen inkopplad till blandaren?
(Bilder?)

Är diskmaskinskranen inställd för varmvatten eller kallvatten? (Genom att ta loss vredet så går det att montera vredet för kallvatten kontra varmvatten till diskmaskinen.)

Fungerar blandaren rätt för övrigt?
Det är en FM Mattsson 9000E II köksblandare.

Har inga bilder men blandaren är inkopplad på vv och kv (gjort av rörisen) och sedan är diskmaskinen inkopplad på det tredje röret som kommer från blandare.
Har tyvärr inga bilder, och ingen möjlighet att ta några nu, men har dubbelkollat kopplingarna 13 ggr och de stämmer.

Om diskmaskinskranen är inställd på varmt eller kallt vet jag inte, kollar det nästa gång jag är nere. Men tror inte det är något en 75 år gammal rörmokare ändrar så borde vara orörd från fabrik, vilket borde vara kallt som jag förstått.

Blandaren fungerar perfekt i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.