Hej!
Jag har en Cylinda Sverigedisken 06.
Den fastnar och blir aldrig klar med diskprogrammet. Istället står den och surrar och pumpen verkar vara igång för det lilla vattnet (ca 5cm pelare) virvlar runt nere i brunnen.

Detta pågår timme efter timme. Hålla in start/stopp i fem sekunder ska avbryta programmet men det händer inget. Drar jag ur sladden fortsätter den när jag sätter i sladden igen. Vad kan man göra?

Jag bifogar liten video och en bild :)
mvh
Erik
 
  • Diskmaskinens inre med synlig pump och vattenstånd, som illustrerar problemet beskrivet av Erik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Graf Koks
  • Laddar…
H
När det hände min Bosch så hade det läckt ut vatten under i ett tråg som sitter under maskinen.
Där i sitter det en sensor som känner av om det är vatten som läckt.
Som säkerhet så går pumpen igång och den försöker tömma sig så det inte läcker vidare ut på golvet.
Snabb fix är att tömma tråget på vatten så sensorn inte larmar.
Kanske klarar ett par diskningar igen.
Själv fick jag byta tätning i botten på min maskin.
Förutsatt att det ser lika ut på din maskin som min.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack!
Jo det tycks vara nåt med sensor under. Jag drog ut den och rensade lite fukt och en gammal skiva som ägaren innan hade där, och nu funkar den igen.

Byta tätning är det svårt? Jag googlade men fattar inte vad det är...
 
H
Vet inte hur det ser ut på din maskin.

på min satt det 4 torx skruv inne i maskinen om man tar ur silen.
Dessa kan man känna på om de är lite lösa.
Jag fick släppa skruvarna sen pilla dit en tätning som Bosch hade släppt då det var en sjukdom på Bosch.
Min vart tät efter det.

men jag vet som sagt inte om det är där det läcker på din maskin eller om det är lika.

Du kan ju köra maskinen nu och se vad länge den går.
Min tror jag gick 2-3 gånger innan den bröt igen
 
På min var det axeltätningen på cirkpumpen som var slut, så det blev att byta den... Det finns nog inget universalsvar på vad det är som läcker! Har du tur var det bara något litet eller tillfälligt så det funkar att bara köra vidare :D
Har du otur försöker någon tala om för dig att du måste byta cirkpump för 8500 kr...
 
A
Erik Hellström Erik Hellström skrev:
Tack!
Jo det tycks vara nåt med sensor under. Jag drog ut den och rensade lite fukt och en gammal skiva som ägaren innan hade där, och nu funkar den igen.

Byta tätning är det svårt? Jag googlade men fattar inte vad det är...
Din maskin har en helt annan uppbyggnad, med tanke på åldern kan det däremot vara avloppsslangen, eller en tillfällighet att den tömt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.