Hej!

Funderar på att sätta in en diskmaskin i vårt fritidshus. MEN vi har inte fixat en bra lösning ännu för avloppet, kommer skaffa ett minireningsverk om något/några år efter allt annat som ska fixas. Avloppet idag rinner bara ut bakom huset, typ 30 meter från brunnen. BDT-vatten.

Min fråga är om det är någon (större) fara för dricksvattnet i vår brunn om vi går över till diskmaskin innan vi fixar minireningsverket?
 
Diskmaskinen gör normalt av med mindre vatten än att diska för hand. I övrigt är det ungefär samma skit som rinner ut. Är det grävd eller borrad brunn? Rinner avloppet ut på marken eller är det något stensöga eller liknande? Är det någon nivåskillnad mellan brunn och avlopp? Jag skulle gissa att förutsättningarna är bättre om det är ett stensöga och borrad brunn. Men det blir ju bara just gissningar. Jag tror att det är lika lämpligt eller olämpligt att hälla ut handdiskvatten som diskmaskinsvatten. Båda är i alla fall lika otillåtet.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack!

Det är en borrad brunn och avloppet ligger tyvärr högre än brunnen, typ 5 meter, och rinner ut i en sänka, kan man säga, på ett berg och så ligger det kvar där tills det avdunstar, i princip. Lite sipprar väl ned i berget misstänker jag. Det är i princip berg överallt på tomten med lite växtlighet och träd ovan.

Ja, avloppet måste fixas!

Anledningen till frågan är om diskmedlet till diskmaskinen är värre än handdiskmedlet, om man väljer det miljövänligaste i båda fallen. Vi hade egentligen tänkt vänta med diskmaskin till installationen av minireningsverket men rådande torka och möjligen vatttenbrist (eftersom det är som du säger att diskmaskinen är effektivare) och bekvämlighet gör att vi kanske vill tidigarelägga diskmaskinsinköpet.
 
Maskindiskmedel är betydlig "ohälsosammare" än vanligt handiskmedel så inte skulle jag vilja ha det i närheten av vattentaget.
 
E elmont skrev:
Maskindiskmedel är betydlig "ohälsosammare" än vanligt handiskmedel så inte skulle jag vilja ha det i närheten av vattentaget.
Tack för svaret! Finns det inget diskmedel till diskmaskin som är hälsosammare än det vanligen använda? Jag har letat mycket på nätet men inte hittat något, min känsla är också att maskindiskmedlet är ohälsosammare än handdiskmedlet men har inte hittat något som styrker det. Har du någon källa på det?
 
Brukar enskilda avlopp ens rena diskmedel? Jag kan komma på en mångfald orsaker till att inte vilja ha avloppsvatten stående i en klippskreva på tomten vare sig det är maskindiskmedel eller handdiskmedel i det. Men under de förutsättningarna borde det vara mycket lätt att se om det kan rinna till brunnen.

Jag kommer att tänka på den här bilden från 1866.
e51256e9-d321-4b4a-912c-9a7425c45d12.jpg
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Brukar enskilda avlopp ens rena diskmedel? Jag kan komma på en mångfald orsaker till att inte vilja ha avloppsvatten stående i en klippskreva på tomten vare sig det är maskindiskmedel eller handdiskmedel i det. Men under de förutsättningarna borde det vara mycket lätt att se om det kan rinna till brunnen.

Jag kommer att tänka på den här bilden från 1866.
[bild]
Tack! Kan du inte skriva några av orsakerna? :)

Jag överdrev nog lite tidigare, vattnet rinner undan, det står inte där så länge, utan sipprar ned i berget.
 
Vad är det i maskindiskmedlet som är farligt för dricksvatten, förresten?
 
F frihopper skrev:
Tack! Kan du inte skriva några av orsakerna? :)
Det var väl mer av en reflektion. Frågan gällde ju om det var värre med diskmaskin. Inte om det alls var en bra idé med avloppsvatten på berget. Men här kommer några exempel.

Barn brukar gilla att plaska i vatten. Då är det bra om de inte får för mycket eksem av det för att det är diskmedel i. (Gäller främst maskindiskmedel).

Djur som dricker av det kan bli sjuka.

Det kan bli bakterietillväxt och lukta ganska illa.

Du vet inte hur sprickorna går i berget. Hur vet du att det inte rinner in i brunnen.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Funderar på att sätta in en diskmaskin i vårt fritidshus.
Halvt OT men tänk på att det ofta är väldigt svårt att helt tömma en diskmaskin på vatten om det skulle råka vara så att ni kallställer huset vintertid.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
harry73
Handdiskmedel är såpbaserat och finns i bättre och sämre varianter, men såpa är relativ snäll mot naturen om det inte hamnar i vattendrag, där de avfettar fjädrarna av vattenfåglar.

Maskindiskmedel kan inte vara såpbaserat eftersom det skulle skumma så mycket att pumpen går sönder. Maskindiskmedel fungerar med sodaliknande ämnen. Dessa finns också i bättre och sämre varianter. Störst problem är att de slår ut de biologiska processer i avloppsbrunnen, så om du även har wc kopplat till samma avlopp, får du sämre rening/nedbrytning. Det kan såklart ha negativa konsekvenser för grundvattenkvalitet och därmed för ditt dricksvatten.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Halvt OT men tänk på att det ofta är väldigt svårt att helt tömma en diskmaskin på vatten om det skulle råka vara så att ni kallställer huset vintertid.
Bra tips (!) men som tur var kallställer vi inte huset på vintern utan har på ca 9-10 grader.
 
harry73 harry73 skrev:
Handdiskmedel är såpbaserat och finns i bättre och sämre varianter, men såpa är relativ snäll mot naturen om det inte hamnar i vattendrag, där de avfettar fjädrarna av vattenfåglar.

Maskindiskmedel kan inte vara såpbaserat eftersom det skulle skumma så mycket att pumpen går sönder. Maskindiskmedel fungerar med sodaliknande ämnen. Dessa finns också i bättre och sämre varianter. Störst problem är att de slår ut de biologiska processer i avloppsbrunnen, så om du även har wc kopplat till samma avlopp, får du sämre rening/nedbrytning. Det kan såklart ha negativa konsekvenser för grundvattenkvalitet och därmed för ditt dricksvatten.
Tack!

Vi har inte WC och kommer aldrig ha det heller förmodligen (har förbränningstoalett), alltså bara BDT-vatten. Utan WC är det inga stora problem för dricksvattnet (om man använder den mest miljövänliga varianten av maskindiskmedel förstås)?
 
harry73
Det beror på :D
Jag skulle gärna undvika att få orenat diskvatten i vattenbrunnen, men det största problemet med avlopp och vattenbrunn nära varandra är tarmbakterier:poop:
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det beror på :D
Jag skulle gärna undvika att få orenat diskvatten i vattenbrunnen, men det största problemet med avlopp och vattenbrunn nära varandra är tarmbakterier:poop:
Jo, jag vill såklart inte heller ha orenat diskvatten i vattenbrunnen. =)

Men det jag mest undrar över om det finns något i diskvattnet från en diskmaskin som ett minireningsverk renar och som då finns kvar annars om man inte har ett minireningsverk. Det är ingen risk att det orenade diskvattnet rinner DIREKT ned i brunnen. Enligt gamla uppgifter från borrningen på 80-talet var det vatten på 39 meters djup i den bergborrade brunnen på 42 meter. Med tanke på att avloppet rinner ut typ 30 meter från brunnen, visserligen ca 5 meter högre än brunnen, ska det orenade vattnet passera många lager innan det når brunnen om det gör det alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.