Hej!

Har en diskmaskin Cylinda DM92 som strular. Åldern är osäker eftersom det är från tidigare ägare, men jag misstänker att den är cirka 10år, för det var då köket renoverades.
Cylindas forum på deras hemsida är dessutom stängt, så därav ställer jag frågan till er i hopp om att ni kanske känner till problemet...?

Underkorgsdisken fungerar alltså inte, kommer inget vatten vilket då gör att spolarmen inte snurrar...
Överkorgsdisken fungerar utan problem.

Är de inte vanligtvis så att vattnet matas under ifrån och det är alltså vattnet som gör att spolarmen snurrar?
De märkliga är då att överkorgsarmen snurrar, men inte den nedre...

De första sannolika är att troligtvis att det är stopp någonstans. Men jag får inte tag i någon sprängskiss på maskinen för att veta vilka delar jag egentligen kan få loss...

Vad tror ni?
 
A
Du har en topend maskin med bla spolarmsväxlare
Så troligen är det fel på växlaren
 
Hej,

Jag har också en DM92 med samma problem men på den snurrar nedre spolarm men inte övre. Cylindas produktsupport ger inget annat svar än att man ska ringa 0771-25 25 00 och där får man boka ett servicebesök á 1400:-
Hur gick det för dig?
 
A
T Tor L skrev:
Hej,

Jag har också en DM92 med samma problem men på den snurrar nedre spolarm men inte övre. Cylindas
T Tor L skrev:
Hej,

Jag har också en DM92 med samma problem men på den snurrar nedre spolarm men inte övre. Cylindas produktsupport ger inget annat svar än att man ska ringa 0771-25 25 00 och där får man boka ett servicebesök á 1400:-
Hur gick det för dig?
oduktsupport ger inget annat svar än att man ska ringa 0771-25 25 00 och där får man boka ett servicebesök á 1400:-
Hur gick det för dig?
Bara byt spolarmsväxlaren så funkar det
 
A
den kan ju passa
 
Köper original från www.cylinda.se/reservdelarservice för att vara på säkra sidan. Det tycks vara ett brytdatum, 0839, mellan 2 varianter av spolarmsväxlare. Min maskin är från 2003 så det verkar som att jag skall ha en sats, E4300163. (Bra hemsida med alla reservdelar, sprängskisser f.ö.)
 
A
ja det var det jag misstänkte
 
T Tor L skrev:
Köper original från www.cylinda.se/reservdelarservice för att vara på säkra sidan. Det tycks vara ett brytdatum, 0839, mellan 2 varianter av spolarmsväxlare. Min maskin är från 2003 så det verkar som att jag skall ha en sats, E4300163. (Bra hemsida med alla reservdelar, sprängskisser f.ö.)
Hur gick det för dig? Har samma problem, undre armen snurrar fint men inte övre. Hur lätt/svårt var det att byta spolararmsväxlaren?
 
A AndreasAsplund skrev:
Hur gick det för dig? Har samma problem, undre armen snurrar fint men inte övre. Hur lätt/svårt var det att byta spolararmsväxlaren?
om du har modelen med spolarm som sitter i överkorgen och följer med kan det vara anslutningen där spolarmen gåri extremt lätt att byta till skitpengar

annars är det spoarmsväxlaren som sitter lite trångt men definitivt rätt att byta
 
returen returen skrev:
om du har modelen med spolarm som sitter i överkorgen och följer med kan det vara anslutningen där spolarmen gåri extremt lätt att byta till skitpengar

annars är det spoarmsväxlaren som sitter lite trångt men definitivt rätt att byta
I vår så sitter övre armen inte fast i den övre korgen. Testade att köra en överkorgdisk men det kommer bara vatten ur den nedre armen. Så lutar väl åt att det är spolarmsväxlaren då.. 😮‍💨
 
A AndreasAsplund skrev:
I vår så sitter övre armen inte fast i den övre korgen. Testade att köra en överkorgdisk men det kommer bara vatten ur den nedre armen. Så lutar väl åt att det är spolarmsväxlaren då.. 😮‍💨
eller så läcker anslutningen till din spolarm....
 
  • Gilla
AndreasAsplund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.