Hej,
Diskmaskinen Bosch SMV6ZDX49E/01 som nu är 2,5 år stannar en liten bit in i huvuddisken med felkod E21-30.
Enligt bruksanvisningen "E:21-30 lyser omväxlande. Zeolitbehållarens insugsöppning är täckt av diskföremål. ▶Lägg in diskföremålen i maskinen så att "zeolitbehållarens insugsöppning" → Sid. 14 hålls fri."
Men där är fritt, inget som blockerar.
Jag misstänker att det är värmeelementet eller eventuellt cirkulationspumpen som är defekt.
Kör jag försköljningsprogrammet går programmet klart. Så själva cirkulationspumpen verkar inte vara fel på.
Någon som kan ge mig ett konkret förslag på vilken del jag ska byta?
 
A
MarsusB MarsusB skrev:
Hej,
Diskmaskinen Bosch SMV6ZDX49E/01 som nu är 2,5 år stannar en liten bit in i huvuddisken med felkod E21-30.
Enligt bruksanvisningen "E:21-30 lyser omväxlande. Zeolitbehållarens insugsöppning är täckt av diskföremål. ▶Lägg in diskföremålen i maskinen så att "zeolitbehållarens insugsöppning" → Sid. 14 hålls fri."
Men där är fritt, inget som blockerar.
Jag misstänker att det är värmeelementet eller eventuellt cirkulationspumpen som är defekt.
Kör jag försköljningsprogrammet går programmet klart. Så själva cirkulationspumpen verkar inte vara fel på.
Någon som kan ge mig ett konkret förslag på vilken del jag ska byta?
Jaha även den senaste generationen av zeolit är kass.

kan ju vara zeolitfläkten eller något annat som överhettar zeolitsystemet
 
  • Gilla
MarsusB
  • Laddar…
Så långt tänkte jag inte riktigt. Men det är ju fullt rimligt. Får ta isär och se om jag kan göra en felsökning av den. Tack!
När jag tänker efter var det ett konstigt ljud från zeoliten härom dagen. Det ät lite som ett avlopp med för dålig avluftning. Det kluckade och hade sig.
 
A
MarsusB MarsusB skrev:
Så långt tänkte jag inte riktigt. Men det är ju fullt rimligt. Får ta isär och se om jag kan göra en felsökning av den. Tack!
När jag tänker efter var det ett konstigt ljud från zeoliten härom dagen. Det ät lite som ett avlopp med för dålig avluftning. Det kluckade och hade sig.
Har du ingen garanti?
 
electroluxaren skrev:
Har du ingen garanti?
2 års garanti har jag vad jag vet. Inköpt 24 januari 2021. = 2,5 år sedan.:(
Iofs kan man kanske hävda "ursprungligt fel" och konsumentköplagen? Dvs reklamera som man alltid har rätt att göra inom tre år.
 
A
MarsusB MarsusB skrev:
2 års garanti har jag vad jag vet. Inköpt 24 januari 2021. = 2,5 år sedan.:(
Iofs kan man kanske hävda "ursprungligt fel" och konsumentköplagen? Dvs reklamera som man alltid har rätt att göra inom tre år.
generellt var det inte två årsgaranti för 2,5 år sedan utan 1 eller 5 år
du kan göra en reklamation det kostar inget
 
Har släpat ut den i garaget och kopplat in den där för att försöka förstå vad som händer och inte händer. Hittar en fläkt som står nummer 900121107 på. Ser jag på Bosch reservdelar och zoomar in deras bil på artikel 12009748 står det samma nummer på den. Är det zeolitfläkten? Den gör några startförsök under diskprogrammet men inte mer än så. Pillar jag på den med fingrarna snurrar den lätt och fint. Det står vatten i den när det är vatten i maskinen. Är det korrekt att det ska vara vatten i den? Ser ut att vara lite meck att byta den. Ta loss hela botten på maskinen mm.

27 september kommer servicetekniker. Det har ju redan gått över halvtid sedan trasig. Varför vända å simma hem efter halva sträckan när man känner att orken tryter?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Om du har vatten i zeolithfläkten så bör du kolla så det inte är hål i spolröret. Det händer att den heta luften bränner hål på spolröret. Påföljden av det blir att vatten sprutar in i zeolithsystemet och du får blockerad fläkt
 
  • En hand som håller en grå diskmaskinsrotor, närbild, med vattendroppar, fokus på slitdelar, köksmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Måste kollas! Tack! Den gurglade och lät konstigt sista disken som kördes innan felkoden dök upp.
 
Jodå! Det är hål i spolröret. Det om något tycker jag är fel konstruktion. Behöver hela zeolitsystenet bytas nu då när det är vatten i det?
Får ta å meddela kundtjänst vad jag hittat och och reklamera.

Rostfri diskho med vattenstänk och diskborste, perspektiv inifrån diskhon med fokus på borsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Helt klar ska du reklamera! Oftast räcker det med att avlägsna vattnet i systemet och att man byter ut spolröret + monterar ett extra plastskydd som är framtaget för det här problemet
 
  • Explosionsskiss av en produkt, numeriska koder för delar, svartvitt, ingen människa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Idag är den äntligen reparerad. Byte av spolröret, zeolitfläkten, zeolitbehållaren samt huvudkretskortet (E00-10, kom vid provkörning efter rep). Spolröret är nu av bättre plast från annan tillverkare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Säg den glädje som varar för evigt. Glädjen tog slut efter 45 minuter och 32 sekunder när maskinen lät meddela E31-00 tillsammans med varierande pip och ilsket rödlysande vattenkran samt att den pumpade ut allt vatten. "Vattenskydssystemet aktiverat. Kontakta kundservice". Läckage någonstans i maskinen antar jag. Blir ett samtal till kundservice prick klockan 8.00 imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.