Har någon kunskap om vilket som kan var mest ekonomiskt.

Att

a) Ansluta diskmaskinen till kallvattnet (vilket väl förmodligen är vanligast) och låta maskinen värma upp vattnet

eller

b) Ansluta diskmaskinen till varmvattnet och reducera diskmaskinens uppvärmningstid (och antagligen disktid)

Det skulle vara intressant med en seriös beräkning av effektförbrukning. Visserligen blir ju även sköljningarna med varmvatten i b) men det kanske ger renare disk?
 
Antagligen har du svarat på din egen fråga där. Genom att du även sköljer i varmvatten borde det ju bli dyrare. Disktiden kortas väl troligen något men hur mycket är ju svårt att sia om. Har ävene för mig att bågon sagt att det "sliter" mer på diskmaskinen att köras på varmvatten men jag kommer inte ihåg om det var specifikt på vårat vatten som är ganska hårt och aggresivt.
Bäst vore det kanske om man på något smidigt sätt kunde få diskmaskinen ansluten till både kallt och varmt vatten och sedan låta den välja vilket den skulle använda till de olika momenten.

//Markus
 
Jag tror det beror lite på hur varmt varmvatten man har också! Vår maskin fungerade inte med vårt varmvatten, det var för varmt :)
Kommer inte ihåg hur hög temp det varmaste programmet hade, tror det var 50 grader, och varmare vatten har väl de flesta ;)
Vi körde vår på kallt...
 
bara 50grader på det varmaste?
Vår har 65 som varmast men ett 50 program finns också...

//Markus
 
Givet billigast att köra på kallvatten för de flesta. Dessutom bättre diskresultat då kallt vatten biter bättre på ägg och liknande smuts. Fast, om man bor i lägenhet och vill låta grannar/hyresvärd betala så varför inte???
 
Vår "vitvaru lagare" säger:
Att diskmaskinen ska alltid köras i varmt vatten för det löser upp fettet som samlas runt i kring och i den bättre!Kallt vatten gör ju att fettet klibbar i hop sig och blir sedan svårlöst när det varma kommer efterhand. Inte vet jag , men så säger han.
 
Moderna diskmedel innehåller enzym ungefär som tvättmedel har gjort länge. Enzymer bryter ned protiener. Enzymerna förstörs och fungerar inte om vatttnet är varmare än 50 (har jag för mig). Enzymerna kom först i mljötvättmedel istället för något annat (kommer inte ihåg vad). Många maskiner har ett "grönt" läge för temp. inställningen, det är inte bara för att spara energi som det skall vara lägre temperatur utan även för att miljödiskmedlen skall fungera. Numera tror jag att det är enzym i alla diskmedel (alla har ju i pricip någon sort miljömärkning).

Så om man matar med varmvatten och det är för varmt så förstörs diskmedlet i princip direkt (eller delvis, där är ju fler aktiva beståndsdelar). Med kallvatten och för hög temp i programmet, så hinner enzymerna göra sitt jobb innan vattnet blivit för varmt.
 
Enl. reparationskillen som vi hade kontakt med när vi skulle köpa en reservdel till en diskmaskin som hade gått sönder, så fick vi rådet, att ALLTID koppla diskmaskinen på KALLvatten. Detta för att det varma vattnet sliter på delen som vi fick byta ut, (har för mig att det var en packning, ska kolla upp det senare med gubben i huset ;) ) Rep.killen sa att har man riktigt otur och man har diskmaskinen kopplad på varmvattnet så kan det bli vattenläckage. Så nu är våran diskmaskin kopplad på kallvattnet.
 
Förr i tiden brukade man alltid köra på varmvattnet. Men nyare maskiner går ofta lika bra på båda. Däremot så är det ekonomiskt att välja kallvatten om du betalar varmvattnet själv, t.ex. om du har eget hus. Om du bor i lgh och inte betelar varmvattnet separat så kopplar du in på varmvattnet.

Sköljningarna spelar ingen roll egentligen ifall de är varma eller kalla, disken ska ju redan vara ren då. (Däremot torkar disken snabbare efter varm sköljning.)

Om du bor i ett område med hårt vatten och avhärdar varm- men inte kallvattnet så sparar du för den delen mycket diskmedel på att diska med varmvatten.
 
Funderade lite över detta problem oxå... Slängde iväg frågan till Bosch eftersom vi har en av deras maskiner (SGV 57T03EU) och fick följande svar:

"Då denna maskin har värmeväxlare måste den kopplas på kallvatten för att torkningen skall fungera. Risken med att köra på varmvatten är att nivåsystemet och vattenventilen tar skada annars. Det är mer ekonomiskt att låta maskinen värma vattnet än att ta färdigvärmt vatten från beredaren, maskinen "drar" endast 14 liter vatten på en hel diskning."

Så det blir till att jaga rörkillen som kopplat den på varmvatten...
 
Man ska alltid köra på kallvattnet alla dagens diskmaskiner är testade för bästa resultat på kallvatten.
Så enkelt är det!!!

/M
 
Det bli mindre energikostnad om du kör den på kallvattnet. Dessutom kräver en del typer av matrester att kallvatten används i fördisken. T.ex. blir ofta disk som det varit köttfärs på ren utan kallvatten!
KÖR KALLVATTEN!!
 
Ti_Tan skrev:
Har någon kunskap om vilket som kan var mest ekonomiskt.

Att

a) Ansluta diskmaskinen till kallvattnet (vilket väl förmodligen är vanligast) och låta maskinen värma upp vattnet

eller

b) Ansluta diskmaskinen till varmvattnet och reducera diskmaskinens uppvärmningstid (och antagligen disktid)

Det skulle vara intressant med en seriös beräkning av effektförbrukning. Visserligen blir ju även sköljningarna med varmvatten i b) men det kanske ger renare disk?
Kallvatten av den enkla anledningen att det är livsmedelsklassat vilket varmvatten ej är...
 
Jag har kört min Cylinda på varmvatten i 17 år ... gravsatt numera. Fördelen med varmvattenskopplingen är att disken blev färdig på 20 minuter (hade kopplat bort torkeffekten och nöjde mig med sista hetvattenssköljningen vilket fungerade utmärkt hos mig). Ovan skriverier gör mig väldigt tveksam vid nyval av maskin. Inte vill jag höra maskinen jobba i någon timme eller mer!

Om både maskiner och diskmedel är anpassade för kallvatten har man ju inget val. Någon som känner till om det överhuvud taget finns någon maskin på marknaden som funkar för vv-koppling?
 
yonna skrev:
Fördelen med varmvattenskopplingen är att disken blev färdig på 20 minuter (hade kopplat bort torkeffekten och nöjde mig med sista hetvattenssköljningen vilket fungerade utmärkt hos mig). Ovan skriverier gör mig väldigt tveksam vid nyval av maskin. Inte vill jag höra maskinen jobba i någon timme eller mer!
Våran diskmaskin är kopplad på kallvattnet och när jag kör snabbprogrammet (temp 65 grader) så är disken klar på 30 min, så det tar inte så mycket längre tid med koppling på kallvattenledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.