Hej!
Håller på och monterar min diskho från ikea. Den heter Hillesjön 2 hoar, för 80cm stomme. Vattenlåset heter lillviken, 2 hoar.
Problem har dock uppstått när jag ska montera "avloppet" till översvämningsskyddet på lilla hon, som är grundare än den stora hon.
Själva "teleskop"armen som ska ansluta till avloppet under hon är för lång. Har pratat med Ikea, men de hade aldrig hört talas om detta. Båda armarna (till lilla å stora hon) är identiska, och den är ihoptryckt MAX på bilden. Vad gör jag för fel?


Diskho Hillesjön från Ikea med teleskoparm för avlopp ansluten till mindre ho med synbart monteringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska kapas. Ny info idag till oss som jobbar på kök. Den infon är missad i bruksanvisningen. Kapa den strax under den svarta linjen. Lycka till!
 
Tack snälla för svar! Var lite inne på det, men han på Ikea var väldigt tydlig med att den inte skulle kapas så jag vågade inte. Då kan jag fortsätta monterandet, tack!! :)
 
Nu funkade det bättre 😄
Installation av rostfria avloppsrör på diskbänk som visar en förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Hej. Är du för övrigt nöjd med diskhon ? Med vänlig hälsning, Uffe
 
Dom har fortfarande i dagens läge inte uppdaterat bruksanvisning för installationen så jag undrar förstås om du kapade och om den inte läcker...
 
Jag kapade å det funkar bra 3 år senare
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
  • Gilla
Azpen64
  • Laddar…
Väcker tråden med att informera om att den fortfarande inte är uppdaterad!
Står och monterar nu och googlade lite och hamnade här.
 
Så skönt att jag hittade hit så snabbt! Höll på att bli tokig av att det inte blev rätt. Som någon annan skrev så fanns just den instruktionen på "Hillesjön diskhon" om vart man skulle kapa rörbiten och nu har jag äntligen fått dit allt. TACK!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Samma problem för mig när jag monterade minsta modellen av Norrsjön. Ikeas kundtjänst tyckte att jag skulle reklamera diskhon - hur nu det skulle kunna hjälpa.... speciellt som hon sitter på plats underlimmad i stenskivan redan.

Tur att hjälp finns här på Byggahus (y):D

Lägger in bilden på hur man ska kapa så kan det kanske hjälpa någon annan i framtiden också.

Illustration av montering för diskho inklusive kapning av rör och korrekt placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Krille4 skrev:
Samma problem för mig när jag monterade minsta modellen av Norrsjön. Ikea.

Tur att hjälp finns här på Byggahus (y):D


**************************************************
NORRSJÖN DISKHO MINSTA

Hej
Vad ska jag ta bort på bilden för att rensa så att stopp i vasken försvinner och hon inte fylls med vatten då kranen är igång, samt så vattnet rinner bort ur hon. VÄLDIGT tacksam för svar och hoppas på pilar eller cirklar på ställena jag ska lossa på.
Den gula har jag öppnat och stängt.
Most likely är det matrester som åkt ned och täppt till. När stoppet är fixat ska jag vara noga med att sila så att det mest är vätska som passerar genom diskhons botten.

Hoppas på svar

Mvh Annelie
 
  • Rör och anslutningar under en handfat med vattenledningar och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde räcka med att göra som du har gjort. Lite svårt att se på kortet men är inte problemet att de vita rördelarna lutar åt fel håll?

/Krille
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Hej!
Stort tack för svar!
Ja det är möjligt att delar är felmonterade. Inte jag som monterat. Jag vet inte hur det ska se ut.
 
Fick råd i går från en rörmokare att koppla på en slang på kranen och föra ned den genom diskhon och spola med tryck.

Min kökskran är 2 cm bred.
Hur går man tillväga?
Fungerar det på denna kran?
Vad för delar behövs?
Någon som vet?

Undrar Annie
 
  • Närbild av en kökskran från ett undersperspektiv mot en enkel bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hablam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.