Hejsan

håller på att planera min köksombyggnad. Är lite sugen på att sätta diskhon framför ett fönster. Skulle vara mysigt med lite utsikt när man står där. Men å andra sidan så finns det ju en anledning att man brukar ha kakel bakom diskhon som stänk skydd. Känns som fönstret kanske blir väldigt smutsigt av det hela. Vad tror ni ? någon som har erfarenheter av detta ?
 
Vi har diskhon precis framför ett fönster och visst är det trevligt att kunna stå och titta på utsikten när man står och diskar, men det blir definitvt skitigt på fönstret. Det går inte att undvika att det skvätter så putsa fönster får man göra ofta.

Annica
 
hade det så men vid ombyggnad flyttades diskhön från fönsterplatsen till vid sidan om fönster. Har aldrig beundrat utsikten medan jag diskade och all skvätt på fönsterrutor var bara irriterande synlig varenda gång man skulle titta ut >:(.
Nu förbereder jag maten framför fönster och är glad för den extra dagsljus och rymd ( ingen väggskåp hängande över) som jag fått :). Vet ej vem som har kommit på att det går att diska och titta ut samtidigt men prova om du kan klara det och om du får så mycket nöje som du förväntar  ;). Annars går det bra att stå och diska bredvid fönster och ha ändå bra kontakt med världen ute utan oändlig fönsterputsande ;)
gaia
 
näh i och med att jag är av manligt köbn så kanske diska och beundra utsikten samtidigt går bort pga dålig simultankapacitet. får skissa lite mer på planlösningen och se vad det blir av det
 
I vårt kommande kök skall vi ha en dubbeldiskho i porslin nedanför föntsret. Allt i gammalstil. :)
 
Vi kör diskho under fönster, lite skvätt på fönstret får man tåla ;D utsikt är trevligt :cool:
 
Kan bli mysigt värre.
diskb%e4nk.jpg
 
Det beror väl lite på hur långt ner fönstret går också. Vårat går ända ner till bänkskivan och då ökar risken för stänk definitivt. Om fönstret sitter 40-50cm upp från bänken så blir det såklart inte så mycket stänk.

Annica
 
Vi har ett fönster 50 cm ovanför en arbetsbänk. Blir inte mycket till utsikt, men lite dagsljus förståss. Hellre fönster längre ner om avsikten är att se något (trots stänkproblemet).

Men dikshoar under fönstret? Nej tack. Jag jobbar betydligt längre stunder vid arbetsbänken än vid disken, så jag vill ha mitt fönster där. Har också arbetsamma erfarenheter av vattenstänk på fönster bakom vattenkran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.