Hej, vi ska bygga nytt nästa år och just nu är vi inte i valet och kvalet om att ha diskho och diskmaskin i köksön. Spisen vill vi gärna ha i hörnet, så det handlar enbart om diskhon och diskmaskinens placering. Antingen i ön eller på bänken intill väggen. Jag har redan egna argument för och emot, men vill gärna höra era!
 
  • Planritning av kök med markerade platser för diskho och diskmaskin i köksön samt frågetecken vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Jag ser det bara som dåligt och farligt att gå med kokande pastavatten mellan spis och vask. Kommer att sölas med vatten på golvet när man tömmer diskmaskinen och blir längre sträcka än att lasta in mesta "bulk"disken (glas, tallrikar, koppar) i ett skåp rakt ovanför diskmaskinen. Sådär, det var väl lagom negativt :)
 
Finns för mig bara en placering - intill väggen.
Usch vad spill det skulle bli på golvet, om de handlar ute i köksön.
Billigare och enklare installation misstänker jag också
 
nikasp nikasp skrev:
Jag ser det bara som dåligt och farligt att gå med kokande pastavatten mellan spis och vask. Kommer att sölas med vatten på golvet när man tömmer diskmaskinen och blir längre sträcka än att lasta in mesta "bulk"disken (glas, tallrikar, koppar) i ett skåp rakt ovanför diskmaskinen. Sådär, det var väl lagom negativt :)
Tack för feedback! Glömde nämna att det även har ritats in en liten vask uppe vid spisen för sådant. Vi tänker inte ha överskåp heller.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Varsågod! Vet inte om ni har barn men nu när vi är fyra i familjen, en 10-månaders och en 2,5 år, så är varje lite tidsbesparing guld värd. Vi har tom snackat om två diskmaskiner men kommer inte att skaffa det. Håller på att knäcka ryggen då det är skytteltrafik att lasta i och ur disk. Samma gäller tvätt hemma.

A Alexander Hollin skrev:
Tack för feedback! Glömde nämna att det även har ritats in en liten vask uppe vid spisen för sådant. Vi tänker inte ha överskåp heller.
 
Jag tycker också ni ska ha diskho + diskmaskin vid väggen, det känns naturligare och så slipper disk på väg ner i maskinen hamna på köksön. Då har ni också möjlighet att välja upphöjd diskmaskin.

Fler synpunkter:

Om fler än en lagar mat samtidigt är spis i hörn en kass lösning, det blir trångt och hörnlösning tar mycket plats. Jag föreslår också bredare häll.

Tallrikar funkar bra i lådor, det tycker jag däremot inte att glas och koppar gör men det går ju att sätta dit ett väggskåp senare ifall ni märker att ni saknar det.

Jag föreslår att ni ändå har en ho i köksön, är man fler som lagar mat brukar det vara vid kranen det kör ihop sig. Välj inte för liten ho, man ska få plats att skölja sallad och skala potatis. Den blir också perfekt att fylla med is och dryck när man har buffé.

Med ho i köksön tycker jag det räcker att ha enkelho vid diskmaskinen, välj då en stor som rymmer ugnsplåtar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Oavsett var man placerar diskmaskinen och hur man löser förvaringen av tallrikar och glas bör det vara nära mellan diskmaskinen och den förvaringen. Jag ser vissa problem med det när diskmaskinen är placerad i köksöns hörn med ett diskbänksskåp bredvid.

Om diskhon placeras längs väggen så se till att avståndet mellan hon och hällen är minst 80 cm så att det går att använda den viktigaste ytan på ett effektivt sätt. Om man är två som hjälps åt med matlagningen så räcker inte 80 cm utan 100-120 cm behövs. Diskmaskinen bör inte heller placeras under den arbetsytan om man är två i köket. Det bör vara enkelt att gå från matbordet till diskmaskinen och inte heller bör man på vägen till diskmaskinen krocka med andra som är på väg från den.

Avståndet från frysen till en bänkyta ser ut att vara väldigt långt, mer än 120 cm, vilket inte är särskilt praktiskt, dels blir det långt från matkassarna till frysen och dels blir det långt att gå med fryslådorna när man ska leta reda på något i dem.
 
  • Gilla
Enannananna
  • Laddar…
nikasp
Jag köpte en bra ”bygga/planera kök”-bok en gång och flera tips ovan om avstånd osv känns igen. Kan vara värt att läsa innan ni sätter igång och kanske får till någon dålig lösning man får leva med länge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En av av de saker jag i efterhand är mest nöjd med köket är den högt placerade diskmaskinen. Varje gång jag är vid en normalt placerad slås jag av hur oergonomiskt det är.

Vi har tallrikar i lådan bredvid men glasen ett steg bort.

Så kan du få in en förhöjd diskmaskin tycker jag absolut att du ska göra det.
Högt placerad diskmaskin inbyggd i vitt köksskåp bredvid lådor och under bänkskiva med uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe på bänken är det framdraget tre uttag på varsin grupp/fas så att brödrost, vattenkokare och kaffebryggare kan köras samtidigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.