Har ett dilemma i köksprojektet (bland många andra) nämligen fönsterhöjden i förhållande till arbetsbänk och diskbänk. Vårt hus är byggt -51 och fönstren är på höjden ca 80 cm bänkarna blir då högre....:confused: Vi har vridit och vänt på olika alternativ men tror nu att vi har kommit fram till att inte ändra fönsterhöjden då fasaden skulle se väldigt konstig ut om vi gjorde så. Frågan är nu om någon av er har varit med om liknande och hur ni i så fall löst det hela med det lilla fönsterdike som uppstår, vad göra med det, stänkskydd hur det lösts eftersom diskbänken kommer att sitta mitt för ett av fönstren...Tacksam för svar. Hej på er!
 
eftersomv i kommer att byta våra fönster vid den kommande köksrenoveringen. Däremot hag jag sett i inredningstidningar att man liksom fodrat fönsterbänken med trä eller mdf så det blir som en liten låda mellan fönster och bänk. Med kryddor, blommor eller annat där nere så har det sett fint ut inifrån ia lla fall.
 
Vi hade samma problem med vårt hus från -50. Vi hade iofs ~89 cm till bänk så vi hade kunnat leva med den där centimetern men så var det då det här med stänksskydd och "ombonad". Jag föredrar en kant bakom diskbänken, vet inte varför, och i vårt fall blev det 20cm högre än normal, dvs 2 standard kakelplattor. Så vi bytte helt enkelt fönstret också vilket även i vårt fall påverkade fasaden som vetter bakåt mot vår trädård. Jag har fortfarande inte vant mig vid förändringen men kan nog snart börja vänja mig. Vi har ett gult tegelhus och den tegel som vi har är lite svår att få tag i så de 20 cm. har vi ersatt med fjällpanel som smälter väl in med intilliggande uterum med densamma. Inifrån är det däremot klockrent! Bilder kommer inom kort.
 
Har haft samma dilemma när vi gjorde om vårt kök! Slutresultatet blev att vi behöll storleken på fönstret, flyttade diskbänken något åt sidan så arbetsbänken hamnade framför fönstret. Mest på grund av att jag inte ville ha diskbänken framför ett fönster, även om fönstret inte hade varit så lågt. Vi löste det hela genom att sätta en ekskiva bakom bänken, blev så här; en bild ovanifrån och en utifrån.
 
  • P3250053.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P3250057.JPG
Tackar för alla svar!!
 
Det finns många exempel i byggnadsvårds delen.
Perfekt ställe för de färska kryddorna, de skadas ju inte om det blir lite kallt där vintertid (och sedan ser det ur som blommor)

.Henrik
 
Hmm, jag hade samma problem, jag beställde en diskbänk som gick upp ca 6 cm i bakkant så att inte vatten och andra saker ramlar ner i "hålet"
 
MrChris det låter intressant,,, vilket märke valde du?? De jag pratat med har bara sagt att det är VÄLDIGT dyrt men har inte kollat upp det närmare.

Tack för alla hjälpsamma själar på detta forum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.