Vår ena bänkvägg i köket blir 4.5 meter lång och vi hade tänkt oss en lika lång bänkskiva i trä med infälld diskbänk och infälld spishäll.

Nu har det visat sig både dyrt och krångligt att få tag i en så lång bänkskiva. Alternativet är då att skarva, men förutom att det är en "riskzon" att bli både fult och mindre funktionellt så vet jag inte om våra snickare är så pigga på att ställa sig och skarva? Bauhaus var i alla fall inte intresserade av att hjälpa till.

En tanke som har slagit mig är då att byta ut den infällda diskbänken mot en "vanlig" som går hela vägen från vägg till bänkkanten. Då blir det naturligt att ha bänkskiva på båda sidor om diskbänken och jag behöver inte tänka på att skarva så att en enda skiva blir 4.5 meter lång.

Min fråga är nu - funkar det att ha den här typen av diskho över en "vanlig" diskmaskin eller måste den ligga över skåp/bänkar? Själva hoarna hamnar förstås över ett skåp, men det är "förlängningen/avställningsytan" av diskbänken jag menar.

Vet någon var man snabbast och smidigast kan få tag på den här typen av diskbänk? Jag handlar gärna via nätet, men vanliga butiker går också bra. Jag bor i Stockholm.
 
Att skarva bänkskivor kan en snickare eller en gör det självare klara av utan problem. Behövs fräsa ut not i ändträet på varje skarvbit som man sen lägger en lös list i. Detta gör att de två skarvarna inte rör sig i höjdled. För att spänna ihop skarvarna fräser man ut plats för två excenterlåsliknande anordningar på undersidan och monterar dessa. Vill man dessutom kamuflera ännu mera så tar man spånet från fräsningen eller slipningen av träskivan och blandar med snickerilim/silikon. Då kommer skarven nästan inte att synas överhuvudtaget.

Att Bauhaus inte vill göra detta beror på att det övergår kompetensen hos de anställda i träavdelningen. Fråga en lokal snickare istället.
 
Har även jag försökt få bauhaus att förbereda att skarva skivan med urfräsningar men jag tror mer det beror på brist på verktyg än kunskapen i träavdelningen, vad jag kunde se saknas allt där förutom en väggsåg för raka snitt när jag var där sist.

Men för att svara på din andra fråga, normalt kan man ha avrinningsytan på en infälld ho över en diskmaskin, själva avrinningsytan sticker alldrig ner mer en någon centimeter och normalt har du en bänkskiva på 28mm eller mer, dock kan vissa fabrikat av hoar använda klamrar för att fästa i bänkskivan som sticker ner någon millimeter. I stockholm har du allt från IKEA, byggvaruhusen (Fredells, bauhaus tex) till de renodlade köksbutikerna som säljer sådana hoar, normalt kan man se i köksutställningen eventulla problem att få in en diskmaskin under.

Har själv en IKEA Boholmen diskho på 125x55 cm med planlösningen du beskriver
 
Tack för svar, jag har nu bestämt mig för att lämna tillbaka den infällda diskbänken som jag köpt och i stället köpa en heltäckande diskbänk från Stala. Förutom att det nog blir snyggare när jag tänker efter så löser det mitt problem med bänkskivan, som då varken behöver skarvas eller vara 4.5 meter lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.