Hejsan!

Vill installera en diskmaskin i köket. Det finns ett uttag i närheten som kyl/frys samt ugn är kopplad till. Toaletten med golvvärme och tvättmaskin är också på den säkringen. Säkringen är på 10A.

Jag är inte elektriker med det känns som att det är en hel del prylar redan på samma säkring? Golvvärmen är dock avstängd och tvättmaskinen används sällan.

Det finns oanvända säkringar, en på 16A och några på 10A.

Det känns som att säkringen kommer gå om en diskmaskin kopplas på samma säkring?
 
Det känns helt riktigt som väldigt mycket på en och samma säkring.

Skulle jag komma som elektriker så skulle jag rekommendera att antingen dra fram en extra fasledare från elcentralen i befintligt elrör och koppla diskmaskinen på alt. klamra fram en ny kabel.

//Patrik
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Man brukar normalt ha typ fem olika säkringar/grupper till de saker du radar upp.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hallen är också kopplad till den.
 
  • Svensk text, elanläggningschema, jordfelsbrytare, säkringsstorlekar, anvisningar, underhållsinformation, teknisk dokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elen är ny från förra året men huset gammalt.

Det känns som att dom lagt större delen av lägenheten på samma säkring.

Men som ni skriver så bör jag ringa elektrikerna som gjorde jobbet och be dom fixa till detta.
 
Den där gruppförteckningen ser hur mystisk som helst ut! Dåligt jobb av elektrikerna eller fick de inte tillåtelse att dra nya utanpåliggande kablar där det saknas kanalisation? Är det 1-fas eller 3-fas? Vilken storlek på mätarsäkringarna? Det är alltså en gammal lägenhet med gasspis?
 
Det är bara 1-fas i hela lägenheten. Ugnen kopplas till "vanligt" uttag.

Säkringsstorleken är på 16A enligt mitt avtal hos Eon. Antar att det går att öka vid behov.

Precis, spisen är gas.

Belysning hall är bara 1 lampa. Den har en egen säkring. :)
 
Kan tillägga att min vän bor i samma förening. Hans säkring fick hela tiden om ugnen var på max.
 
Du säger ett uttag i köket för kyl/frys/ugn, och så diskmaskin snart. Är det via grenuttag? Tänk på att dessa grenuttag i sig kan vara en risk speciellt om förbrukare är kopplade med värmealstring. Inte alls lämpligt i köksmiljö.
 
R RobotKeso skrev:
Hallen är också kopplad till den.
Vet du om det är några ledningar dragna från reserv säkringarna och var de i så fall är avslutade? Gruppförteckningen indikerar ju det då ledningsarea är ifyllt (eller så är det slarvigt ifyllt).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du säger ett uttag i köket för kyl/frys/ugn, och så diskmaskin snart. Är det via grenuttag? Tänk på att dessa grenuttag i sig kan vara en risk speciellt om förbrukare är kopplade med värmealstring. Inte alls lämpligt i köksmiljö.
Det är ett vanligt uttag. Tänkte på att det redan fanns ett att en elektriker skulle kunna installera ett till. Grenuttag skulle jag inte koppla vitvaror till
 
D Dublin skrev:
Vet du om det är några ledningar dragna från reserv säkringarna och var de i så fall är avslutade? Gruppförteckningen indikerar ju det då ledningsarea är ifyllt (eller så är det slarvigt ifyllt).
Ingen aning. Ska ringa elektrikerna som gjorde arbetet och kolla varför det är ut som det gör.
 
Det var kanske en gasspis med gasugn tidigare och sedan har någon renoverat köket med gashäll och en elektrisk ugn utan att tänka på elinstallationen i lägenheten. Konstigt också att föreningen inte passade på att uppgradera lägenheterna med större elanslutning, t.ex. 25 A eller 3×16 A 3-fas. Fler föredrar el-spis och framtiden för gasnäten på längre sikt är lite osäker även om de matas med biogas.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.