I det nya sommarhuset fattas det element i några rum, och de som finns är från 60-talet och blir skållheta. Nu har jag en elektriker som ska byta och komplettera - men vad är det för skillnad på direktverkande el-element och oljefyllda?

Det finns en öppen spis med kasett som ger go värme - när jag är där. Men jag vill kunna ha en jämn och ekonomisnål uppvärmning när jag inte är där på vintern.

Hoppas på tips och råd!
 
Mimi skrev:
I det nya sommarhuset fattas det element i några rum, och de som finns är från 60-talet och blir skållheta. Nu har jag en elektriker som ska byta och komplettera - men vad är det för skillnad på direktverkande el-element och oljefyllda?

Det finns en öppen spis med kasett som ger go värme - när jag är där. Men jag vill kunna ha en jämn och ekonomisnål uppvärmning när jag inte är där på vintern.

Hoppas på tips och råd!
Då ska du inte ha element, utan en luftvärmepump.
 
Direktverkande el-element eller oljefyllda el-element spelar ingen som helst roll för elförbrukningen. Mitt förslag blir nog som Wanegardh, luftvärmepump.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
luftvärmepump är säkert det mest ekonomiska.

I sommarhus brukar det vara bättre med elradiatorer då det torkar ur luften mycket bättre om man skall välja mellan det och oljefyllt.
 
Dagens "direktverkande" element är oftast styrda så att de bara använder den effekt som behövs. Det gör att behovet av oljefyllda för att jämna ut temperaturen inte behövs. Elementen kommer inte hoppa mellan att vara kalla och skållheta.

Eftersom den uppvärmning du vill ha är till för underhållsvärme när du inte är i stugan skulle jag säga direktverkande elelement. När du är i stugan håller du ju värmen med din härliga spis och oljefyllda element skulle ta lång tid på sig att svalna och värmas igen när övriga värmekällor snabbt ändras.

Luftvärmepumpar kan ha problem att köra med för låg innetemperatur som underhållsvärme vilket gör att det kan vara problematiskt som underhållsvärme i ett fritidshus. Luftvärmepumpen har dessutom svårt att sprida värmen till många smårum och fungerar bäst om det är en öppen planlösning som ska värmas.
 
Oljefyllda element är också direktverkande elelement. Det är en smaksak vilka som är bäst. Ekonomiskt finns ingen skillnad. Däremot skall du se till att få element med elektronisk termostat. Det har nästan alla nya element idag utom de allra billigaste.
Alfred Jonsson skrev:
luftvärmepump är säkert det mest ekonomiska.

I sommarhus brukar det vara bättre med elradiatorer då det torkar ur luften mycket bättre om man skall välja mellan det och oljefyllt.
Elradiatorer kan inte påverka luftfuktigheten på annat sätt än genom att värma luften. Det gör de två typerna lika bra. En luftvärmepump däremot har ofta ett läge för avfuktning av luften.

Erik
 
Avemo skrev:
En luftvärmepump däremot har ofta ett läge för avfuktning av luften.

Erik
Värmepumpar värmer dock som regel inte samtidigt som de avfuktar, utan kyler med fläkten på låg hastighet.

Det kan dock nämnas att en vanlig luftavfuktare har en avsevärd "värmepumpseffekt", detta beroende på att vattnets ångbildningsenergi återvinns vid kondenseringen av fuktigheten i luften

Jag skulle därför rekommendera elektroniskt styrda element i kombination med en luftavfuktare.
 
  • Gilla
Viktor.Johansson
  • Laddar…
Det mest energisnåla är givetvis att inte värma upp när man inte är där. Finns det vattenledning indragen måste man hålla varmt i de rum där det finns rör. Visst kan en avfuktare vara bra att ha många gånger, men det är inte nödvändigt att ha i ett tomt hus.

Erik
 
A
Avemo skrev:
Elradiatorer kan inte påverka luftfuktigheten på annat sätt än genom att värma luften. Det gör de två typerna lika bra. En luftvärmepump däremot har ofta ett läge för avfuktning av luften.

Erik
Jo jag vet att forskningen och rent sunt förnuft säger det men jag och enormt många med mig anser nog att luften blir torrare med elradiatorer.
 
På torpet har vi direktverkande el som uppvärmning. Oljefyllda element på nedervåningen, konvektorelement på övervåningen. Nedervåningen tar det oftast väldigt lång tid att få upp ett behagligt klimat, medan övervåningen känns som det går på nolltid. För mig känns det som konvektorelement är effektivare och passar bättre, åtminstone i ett torp, än oljefyllda. Fråga mig inte varför!
 
Att man upplever luften som torrare är inte detsamma som att luften är torrare. Det finns omständigheter under vilka de ordinära radiatorerna bränner damm som finns i rummet. I synnerhet när den slås på i ett kallt rum efter en längre tids inaktivitet. Det känns som en ganska karakteristisk lukt. En gissning från min sida är att det är detta som folk upplever som att luften är torrare. Huset har inga slemhinnor som retas av det brända dammet.

Med detta vill jag säga att om någon upplever luften som torrare till följd av en viss sorts element så är det inte fel på upplevelsen utan på analysen. I det fallet är det nog riskfritt att lita på forskning och sunt förnuft.

Erik
 
bonnier skrev:
På torpet har vi direktverkande el som uppvärmning. Oljefyllda element på nedervåningen, konvektorelement på övervåningen. Nedervåningen tar det oftast väldigt lång tid att få upp ett behagligt klimat, medan övervåningen känns som det går på nolltid. För mig känns det som konvektorelement är effektivare och passar bättre, åtminstone i ett torp, än oljefyllda. Fråga mig inte varför!
Det finns två orsaker. Den ena har med elementen att göra. Från det att termostaten slår till tar det en tid innan elementet blivit varmt och börjat värma luften. För ordinära element tar det inte ens en minut medan det för oljefyllda tar kanske 20 minuter. Alltså tar det längre tid innan det oljefyllda börjar värma rummet.

Den andra orsaken är sannolikt att det är lättare att värma övervåningen. Det läcker värme underifrån så att golvet inte är kallt. Det gör både att rummet känns varmare och att det går åt en lägre effekt för varmhållningen.

Erik
 
Element med inbyggd fläkt är det absolut bästa för fritidshus. Inte de billigaste men definitivt de bästa för en snabb och jämn uppvärmning.
 
Oj vilken mängd BRA svar! TACK!
Det blir nya el-element med bra termostat. Värme i "vattenrum" och 5 grader i de andra på vintern. En luftvärmepump vore nog bra - men just nu kostar alla nya nödvändiga saker alldeles för mycket på en gång.
En granne kör en vanlig fläkt för att få fart på cirkulationen - funkar också.
 
  • Gilla
Viktor.Johansson
  • Laddar…
Jag har precis som du, en sommarstuga på 60kvm byggd runt 70. Det satt gamla brödrostar i alla rummen som jag bytte ut mot lvi olje element. Jag satte även in en keddy kassett. Men insåg ganska snabbt att jag inte skulle ha råd att hålla stugan varm med oljeelementen så då blev det en luftvärmepump pump ifrån jula med snabbkopplingar. Kostade 4995kr och den är värd varje krona, tog ca 1,3h. Kan nog säga att min mamma hade klarat att installera den, mycket lätt :)
Pumpen har ett FP läge, tror det står för frost protection eller nåt. Den ställer sig på 8-10c iallafall.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.