Hejsan

Var borta över helgen och när jag kom hem så går det knappt att stänga ytterdörren, vettefan vad som hänt ifall någon smällt igen dörren eller nått.

Hur som helst så verkar det som att nästan hela dörrlisten tar emot vid "Lås-sidan" när man ska stänga, både där uppe och nere.
Har aldrig pillat på dörrar eller fönster tidigare så är helt ny på hur man justerar detta.
Har en karmnyckel och har tagit fram karmskruvarna, men jag är osäker på vilket håll jag ska skruva åt.

Hitta denna guiden https://www.diplomatdorrar.se/globa...eringsanvisningar/diplomat-monteringstips.pdf men jag förstår ändå inte till hundra procent, det står ju bara "justera karmskruvarna". Spontant känns det som att figur 1 stämmer överens på min dörr efter att jag mätt glappet.
Jag förstår att det är den "yttre" ringen i karmskruven jag ska justera på, men vet inte om det är t.ex medsols eller motsols som gäller

Någon som kan förklara på ett förenklat sätt vad jag ska göra? Tack på förhand och trevlig helg

Röd dörr, silverfärgade gångjärn, säkerhetskedja, korg, gula väggar, delvis öppen, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en röd dörr i en vit dörrkarm, med en svart dörrens toppkant synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en öppen dörr med synlig dörrstängare och ljus som sipprar igenom dörrspringan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis öppen dörr med ljusstråle som lyser genom sprickan. Möjlig gryning eller inomhusbelysning. Mörker omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutet rum med dörr på glänt, runda fönster, trädetaljer, dunkel belysning, modern känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd dörr med rund fönster, utsikt mot en trädgård, del av inomhusmiljö syns, korg på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Röd dörr med rund fönster, gångjärn synliga, del av interiör, korgar, utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr med rund fönsteröppning som ramar in en trädgård, väggkontakt, korg och vit apparat syns inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr med rund fönsterglugg, grönt utomhus, inomhusvy, korg, ljusstråle, slingrande ledning, säkerhetslås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ut med alla fyra skruven på låssidan , in med karmskruvsverktyget (änden med det stora hålet )
Skruva all fyra skruven ett halvt varv moturs, tillbaka med alla skruv
Testa dörren? Bättre , om ja släpp det , om sämre vänta in nån mer kunnig byggahusare
 
E egge80 skrev:
Ut med alla fyra skruven på låssidan
?? finns ingen anledning att ta ut skruvarna, är det karmhylsor med fasta skruvar så kan du skruva på hylsan direkt, är det det karmhylsor med lösa med lösa skruvar så lossar du skruven och justerar hylsan och sen spänner skruven
 
  • Gilla
wiberg.staffanstorp
  • Laddar…
Haha nu blev jag nog ännu mer förvirrad

Karmskruvarna verkar bestå av en inre skruv och en hylsa. För jag in verktyget hela vägen så greppar den skruven, och drar jag ut verktyget lite så skruvar jag på hylsan
 
N naikon skrev:
Haha nu blev jag nog ännu mer förvirrad

Karmskruvarna verkar bestå av en inre skruv och en hylsa. För jag in verktyget hela vägen så greppar den skruven, och drar jag ut verktyget lite så skruvar jag på hylsan
om du vänder på verktyget ?
du skall bara skruva på hylsan
 
T tergo skrev:
?? finns ingen anledning att ta ut skruvarna, är det karmhylsor med fasta skruvar så kan du skruva på hylsan direkt, är det det karmhylsor med lösa med lösa skruvar så lossar du skruven och justerar hylsan och sen spänner skruven
Håller inte med dig där , då ligger ju skruven och spänner mot hylsan svårt att backa den då
 
Ta gärna en titt på gångjärnssidan först, kanske man behöver dra åt skruvarna eller att något har hänt med infästningen i dörrblad eller karm. Karmar brukar inte röra sig nämnvärt när de väl sitter på plats men visst allt kan väl hända.
 
T tergo skrev:
då skulle inte de vanligaste karmskruven som har fast skruv funka menar du


naikon
1:20 in i filmen ser man justeringsverktyget
[länk]
Ja men jag skiljer på karmhylsa och karmskruvar , du pratar karmskruv jag pratar adjufix , vilket det till 99 procent är det som det handlar om här …..
 
T tergo skrev:
om du vänder på verktyget ?
du skall bara skruva på hylsan
Tack, ja verktygen fattar jag ju hur det funkar. Stoppar jag in det längst in så greppar den skruven, drar jag ut verktyget lite så skruvar jag på hylsan istället
H Harald Blåtumme skrev:
Ta gärna en titt på gångjärnssidan först, kanske man behöver dra åt skruvarna eller att något har hänt med infästningen i dörrblad eller karm. Karmar brukar inte röra sig nämnvärt när de väl sitter på plats men visst allt kan väl hända.
Tack för tipset. Jag kollade på gångjärnen och skruvarna sitter hårt åtdragna.

P paralun skrev:
Jo här är manualen för justering av diplomatdörrar

[länk]

Alla manualer

[länk]
Tack, jo innan kollade jag igenom dom så gott jag kunde, men de verkar vara lite mer gjorda för professionella snickare, för mig som helt oinsatt var det lite svårt att förstå exakt hur man skulle bära sig åt

Aja tack för hjälpen än så länge, får se om jag kan gräva mig ner mer i detta imorgon och se om jag förstår något. Det känns så tråkigt att behöva anlita en snickare för att skruva 30 sekunder i några skruvar
Men nu ska jag ut och dricka öl
 
Kan vara värt att kolla så inte din dörr har skador på ytskiktet som gjort att den svällt nu när det är så fuktigt och blött ute.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kan vara värt att kolla så inte din dörr har skador på ytskiktet som gjort att den svällt nu när det är så fuktigt och blött ute.
Hmmm, den ser hel och fin ut vad jag kan se, men tror inte jag kan avgöra det fullt ut...
 
Okej ny dag och jag har skruvat på karmhylsorna och försökt förstå mig på vad som händer. Men jag skruvar och skruvar och blir bara mer förvirrad. Förstår inte logiken i det hela. Är trots allt bara en IT-tekniker och inte en snickare. Brukar vara händig och kunna lösa det mesta här hemma men just detta gör mig bara förvirrad.

Youtubeguitderna på ytterdörrar är för mig väldigt intetsägande och säger typ bara "justera på skruvarna" och inte mer.
Diplomatdörrs egna PDF:er säger mig inte heller särskilt mycket

Kollade in på skruvarna och själva skruven verkar vara någon torx (har ej skruvat på dessa)
Närbild på röd yta med metallisk bult, mörk skugga till höger, oskarp förgrund och bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här förstår jag inte varför jag har två karmskruvar bredvid varandra
Röd dörr stängd, silverfärgade gångjärn och skruvar synliga, närbild, hemmiljö, trästruktur, vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon i Göteborg som vill ha kaka och kaffe och visa hur man gör? 😁
 
Det som händer när du justerar hyslorna är att karmstyckerna gängas på hylsan och åker antingen mer isär eller mer ihop beroende på åt vilket håll du skruvar.
Då du har dubbla karmhylsor så nära varandra så måste du skruva lite på båda hylsorna (lika mycket) och upprepa tills det blir rätt för annars motverkar de varandra.
Moturs så dras karmen isär så utrymmet blir större och medurs minskar utrymmet mellan karmsidorna.
Om du tycker det är bökigt att justera med dubbla hylsor så kan man ta ur skruven eller lossa den en bit samt gänga hylsan moturs en bit så behöver du endast justera en hylsa tills det blir bra sedan skruvar du den andra hylsa tills den bottnar/tar emot för att sedan sätta tillbaka skruven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.