Bästa svaret

Du har väl en blandningsventil ovanpå pannan som ska blanda lagom till kranarna så du inte får ut 80 grader där. Känn på rören över och under den. Troligen är den boven
 
  • Gilla
Manzoor
  • Laddar…
Göran.W
Om jag ska vara lite tråkig, så är den pannan direkt olämplig att elda ved i.
Det är en överförbränningspanna och har en urusel verkningsgrad på endast 50-60%.
Rökgas temperaturen kan dessutom bli farligt hög.
Jag har mätt upp 500 grader varma rökgaser i en sån vid normal eldning.

Med tanke på dagens vedpris och den låga verkningsgraden med ved så blir det faktisk billigare att elda med olja i den.
 
  • Gilla
Manzoor
  • Laddar…
J Jannejoel skrev:
Du har väl en blandningsventil ovanpå pannan som ska blanda lagom till kranarna så du inte får ut 80 grader där. Känn på rören över och under den. Troligen är den boven
Tack tipen. Ursäkta för sen svar. Jag har justerat blandningsventil lite gran och nu funkar det perfekt. Tack igen för era råd
 
  • Gilla
Jannejoel
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Om jag ska vara lite tråkig, så är den pannan direkt olämplig att elda ved i.
Det är en överförbränningspanna och har en urusel verkningsgrad på endast 50-60%.
Rökgas temperaturen kan dessutom bli farligt hög.
Jag har mätt upp 500 grader varma rökgaser i en sån vid normal eldning.

Med tanke på dagens vedpris och den låga verkningsgraden med ved så blir det faktisk billigare att elda med olja i den.
Tack för råden
 
Hej, undrar om du fortfarande har pannan i drift?
 
Tyvärr är i princip "alla" blandningsventiler fel monterade.
Själva termostatkroppen tål inte mycket högre temp (vaxkropp) än 70⁰.
Om en blandningsventil sitter ovanför pannan/varmvattenberedaren så ska man göra en så kallade värmespärr så att det inte blir självcirkulation (internt i hetvattenröret röret), dvs hetvattenröret skall dras i ett U fram till blandningsventil.
Den här infon stod i de gamla instruktionerna till blandningsventilerna, men jag tror inte den står där idag.
 
Göran.W
L lat skrev:
[länk] i installationen 20120530.pdf
Mycket intressant läsning.
Tack för länken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.