Snart drar vi igång med helrenovering av kök i nya huset.

Nu finns alla möjligheter att bygga in smarta tekniska lösningar. Men vad är det smartaste du gjort eller vad ångrar du att du inte gjorde?

Själv kommer jag satsa på eluttag som fälls ned i köksbänken och dra fram bredband och tv till köksön. Men jag skulle gärna vilja ha riktigt schysst stereolösning som "inte syns".

Dela gärna med dig av tekniska tips och annat. Vissa lösningar behöver ju knappt kosta något, men man tänker helt enkelt inte på det förrän det är försent.
 
  • Gilla
jonathan_forslund
  • Laddar…
Vi totalrenoverade köket för mindre än ett år sen och här kommer mitt tips;

Jag vet att jag sticker ut hakan när jag skriver det, men det bästa vi gjorde var att vi inte drog fram nätverk och tv till köket alls... Så nu kan jag istället umgås med familj och vänner samtidigt som jag lagar mat eller bara är i köket rent allmänt! ;)

Jag jobbar med ganska avancerad IT dagligen, och hemma finns det 5 laptops, 4 smartphones, 1 Android-Tablet, 1 hemmabioanläggning med diverse HD kanaler o.s.v. så jag är lång ifrån teknikfientlig. Men tvärtom så tycker jag att i köket och i sovrummet så ska man inte ha tv, dator m.m. Där ska man umgås!

Radio/CD/Spotify har jag givetvis för musik vill man ju kunna lyssna på, och det löste jag genom att köpa en "liggande, tunn radio" som jag placerade ovanpå ett av högskåpen. Det gör att man inte kan se den när man är i köket, men givetvis höra den!

Så vårt kök (och sovrum) är relativt teknikfria zoner!
 
Annars kan det ju vara smidigt att kunna ta fram ett recept i köket. En surfplatta bredvid spisen förhindrar ju inte social samvaro. En TV kan dock vara oerhört distraherande.
 
@Maverick77

Låter klokt och tänker faktiskt i lite samma banor som du när det gäller dator och tv-fria zooner.

Men med tanke på att ett kök håller minst 15 år - och att man inte riktigt vet vad framtiden bjuder på - åker det nog ned ett par nätverkskablar trots allt.

Lite OT men med tanke på att du liksom jag har flertalet datorer undrar jag hur du löst delningen av filer? Jag hade tänkt använda ett av skåpen i köksön för (ventilerad) förvaring av ett antal hårddiskar på flertalet TB. Eventuellt kombinerat med nätverksdelning (när hastigheten är kritisk eller vid felsökning krävs dock enligt min erfarenhet USB anslutning, och då är detta en smidig plats mitt i huset).
 
Fildelning löser man med en NAS,

Funkar hur bra som helst...
 
Maveric77 skrev:
Radio/CD/Spotify har jag givetvis för musik vill man ju kunna lyssna på, och det löste jag genom att köpa en "liggande, tunn radio" som jag placerade ovanpå ett av högskåpen. Det gör att man inte kan se den när man är i köket, men givetvis höra den!
Kan du länka till den "radion"?
Är mycket intresserad av en sådan i både kök och även eventuellt i garaget :)
 
V8dc skrev:
Kan du länka till den "radion"?
Är mycket intresserad av en sådan i både kök och även eventuellt i garaget :)
Det är faktiskt en hemmabioanläggning med 5.1 ljud... ;)

Jag letade länge och väl efter en radio som var tillräckligt låg så att den inte syntes, men hittade ingen. Så till sist så köpte jag ett Philips hemmabiosystem för 1200 kr på Elgiganten. Den har ju radio, audio in, läser mp3 både på cd och dvd o.s.v. Den bygger inte mer än kanske 5 cm på höjden.

Vi har en 5 meter lång vägg som är täckta av högskåp, så ljudbilden blir ganska bra med 5 högtalare jämt fördelade ovanpå högskåpen, och en bas nere i sparklådan under skåpen.

Udda lösning kanske, men det funkar för oss. ;)
 
frankeman90 skrev:
Lite OT men med tanke på att du liksom jag har flertalet datorer undrar jag hur du löst delningen av filer? Jag hade tänkt använda ett av skåpen i köksön för (ventilerad) förvaring av ett antal hårddiskar på flertalet TB. Eventuellt kombinerat med nätverksdelning (när hastigheten är kritisk eller vid felsökning krävs dock enligt min erfarenhet USB anslutning, och då är detta en smidig plats mitt i huset).
Vi håller fortfarande på att renovera, men i höst så ska det upp ett rack i källaren där det kommer att sättas en eller flera NAS´ar.

Just nu så kör vi Sugarsync på alla datorer och smartphones, så alla dokument ligger centralt och alla bilder som tas med telefonerna laddas upp centralt så vi kan komma åt dem.

Men filmer har jag på en liten extern HD som är enkel att flytta runt, och enkel att ta med sig in i tv rummet och plugga in i hemmabion via USB när man ska se film. Men som sagt, det blir en smidigare lösning i höst...

På tal om flera datorer så är jag lite imponerad av Telias Thompson gateway. Just nu servar den:
Trådlöst:
- Min privata Laptop #1
- Min gamla privata Laptop #2
- Min arbetsdator #3
- Tjejens Laptop #4
- Tjejens arbetsdator#5
- Min privata Samsung Galaxy S #6
- Min arbets iPhone 4 #7
- Tjejens privata HTC Wildfire #8
- Tjejens arbets HTC Hero # 9
- Min privata Samsung Galaxy Tab 10.1 #10
- En HP wireless skrivare #11

Tråd:
- Telia Digital Tv
- XBox 360
- IP Telefoni / Fast tele

Det rullar på ganska bra faktiskt...! ;)
 
Den som har flest prylar när han dör vinner :)
 
Offtopic? =)
 
Tror jag visat denna i annan tråd men min Ipad infräst i en kökslucka brukar imponera på de flesta. Kollpad dolt till en T-amp som förser takhögtalarna med musik, även kopplad till en dold laddare och till det trådlösa nätverket. Recept mm finns inlaft i paddan tillsammans med allt det andra man har i en Ipad.

mars_033.jpg
 
Är det så praktiskt med uttag nedfällda i köksbänken?

Sätt iaf så många uttag du tror att du kan behöva + ett par till. Det finns massvis med apparater som man helt plötsligt kan behöva ett uttag till. Ofta samtidigt...
 
@ Berling

Med nedfällda menar jag den "pelare" som man kan köpa och som är nedfälld i bänken. Ett tryck så har man tre uttag redo (nämns i annan tråd).

Har gödslat med uttag i nuvarande kök. Nackdelen är att det blir rätt fult med för mycket uttag. Särskilt när man som vi ska köra utan överskåp. Tänker lösa "tillfälliga" uttag med nämnda pelare på några ställen, fasta uttag ( kaffemaskin etc) monterar jag inne i underskåpet, klipper sladd drar genom litet hål i bänkskiva, monterar ny stickpropp och jackar i = ingen sladd syns.

(i nuvarande kök kan jag jacka i 14 apparater samtidigt, so I have done that ... ;-D
 
Är också teknikfreak, men har valt annan typ av teknikfokus i mitt kök:
- Ångugn med varmluftsfunktion
- Dubbla mikrougnar
- Bakugn med varmluft som även har mikro, så att man kan "skynda på" ugnstillagning med mikrofunktionen
- Ismaskin i frysen (var svårt att hitta integrerad frys med ismaskin, men finns hos Liebherr, så slipper man den fula ismaskinen i luckan och får snygg snickerilucka istället)
- Köksblandare med inbyggd kolsyrefunktion

Är mycket nöjd med alltihop, och använder alla funktionerna mycket.

Funderar på att som nästa steg bygga in Blums elektriska öppningsfunktion på kökslådorna.
 
Jo, en sak till. Eftersom högblankt är dyrt överallt utom hos Ikea, och Ikeas högblanka luckor har folie med taskiga kanter (usch), har jag istället köpt billiga mattlackade Ikealuckor som sedan gjorts högblanka på lackfirma. Då blir det lättare att göra justeringar i efterhand och ändå få samma nyans och blankhet som de andra luckorna. T.ex. om man i efterhand vill få till Pope70's fantastiska konstruktion med iPaden - som för övrigt är snygg och kul, och kanske t.o.m. praktisk :)

Varianten med lackfirma ger även möjligheten att lacka de stommar som som ska vara synliga med samma lack som luckorna. Så slipper man ha täcksidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.