Tänkte vi kunde lista någon av våra billigaste respektive dyraste prylar, per användning, som vi köpt.

En av mina billigaste måste vara denna skruvdragare. Skulle egentligen köpa en annan när jag såg denna till kampanjpris. 200 kronor för åtta år sen. Använts flitigt och måste vara nere på några öre per användning nu.

003283.jpg

En av mina dyraste är nog en tvättmaskin jag köpte till en lägenhet. Sålde lägenheten strax efteråt och efter att ha insett att badrummet (i motsats till vad prospektet angav) inte alls var förberett för tvättmaskin och föreningen undrade vem som tömde radiatortvattnet, så sålde jag även tvättmaskinen privat.
Kostade nog 1000 kr per tvätt (i radiatortvatten).
 
  • Haha
  • Gilla
tunellm och 2 till
  • Laddar…
Excel
Billigaste är nog en skruvdragare som inköptes 2008, visserligen med nya batterier, är inne på fjärde batteribytet.

Dyraste är nog en handöverfräs som fortfarande ligger oanvänd efter 3 år.
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Det kan vara gassvetsen, den kostade mycket pengar att köpa och har bara använts ett fåtal gånger vid byggnation till hårdlödning av kopparrör men den har kanske sparat 20000-25000kr i rörmokar räkning.
 
A
Min gamla arbetsbuss Ford transit 260 (still going strong) gick inte igenom besiktningen, så jag köpte en flångny Ducato 2021. Helt plötsligt en dag så slocknade motorlampan på Forden, åkte och besiktade med blankt papper. Sedan dess har jag använt den istället, så jag har en Ducato som rullat 82 mil under drygt ett år, fett dyra mil hittils. Nu är det iofs nästan en investering om man vänder på det, en ny 2022-23 kostar ca 120" mer än vad jag gav, och den har varit avställd så bonus malus har förkortats med 1 år à 26000kr.
 
För några år sedan skulle jag hjälpa morsan att fästa något, minns ej vad i en betongvägg. Jag for dit med min gamla AEG borrhammare (som för övrigt var gratis). Väl på plats vägrar den låsa borren varpå jag med min då enastående google-fu och Bauhaus prismatchnings känsla konstaterar att jag kan få en Makita borrhammare hyfsat billigt.
Sagt och gjort står jag där en stund senare med en pinfärsk Makita borrhammare och konsistensfett på skjortan och ska sätta igång. Inget händer, maskinen är död... Trodde jag, under tiden jag var borta hade nämligen en hantverkare i nån av lägenheterna bredvid klippt fasen till uttaget jag använde. Lösningen hade förstås varit att plocka fram en förlängningssladd men det saknades. Jag kunde förstås ha köpt en men det hade varit alldeles roligt. Nåväl eftersom jag bor i trähus och mycket sällan har nytta av en borrhammare så lät jag den ligga. Tanken var väl att någon av bröderna kunde fixa det senare.
Väl hemma så får jag förstås fast borren i borrhammaren, brorsan lyssnade sisådär på instruktionen och istället för att använda den nya fina borrhammaren hittade han en gammal 200 kr slagborr att böka upp hålen med.
 
S
Svår fråga. Men borrhammaren för några hundralappar gick varm i två av mina och flera andra vänners nya lägenheter, och två nya stora kontor, och hjälpte mig sedan spräcka alldeles för mycket sten för sin storlek. Har den kvar i lägenheten men skaffat större för stenarna. Utslaget per hål är nog elen dyrare.
 
  • Borrhammare av märket MEEC Tools, 800W och 4J SDS+ kapacitet, för borrning och mejsling i sten och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
En kinesisk smärgel som tålde lätt användning i 15 minuter var nog bland det dyraste. Importören hänvisade till att den var konstruerad för hobbybruk och därför inte skulle hålla längre än så. Därför fick jag inga pengar tillbaka.
Att köpa billigt blev dyrt.

-En av de billigare är väl fogsvansen som jag köpte begagnad för 50 cent för ungefär 18 år sedan och använder på byggen än i dag.
-Yxan som morfar köpte som ny strax efter kriget och som han sedan använde så länge han levde och som jag använder när jag timrar har väl också tjänat in sig ganska bra. Med den här farten kommer det att behöva stålsättas ungefär då jag kommer till pensionsåldern och sedan hänger den väl med lika länge till.
-Bilen som morfar köpte begagnad 1985 och som först han och sedan jag körde med tills november i fjol kan väl också sägas ha tjänat in sig hyggligt.
-Stekpannan som har gått i släkten och använts av generation efter generation sedan 1850- eller 60-talet är också på god väg att tjäna in sig och den är långt ifrån slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.