Jag har ett par dimbara lågenergilampor (en Master PLE och en Tornado, båda från Philips) i lägenheten vi just flyttat in i. Där sitter dimmers från tidernas begynnelse, eller åtminstone från innan dimbara lågenergilampors tid, och de funkar ihop. Så det är inga problem, men jag tänker mig att man idag kan ägna dessa ljuskällor en tanke när man tar fram dimmers, och undrar nu vilka typer som är bäst lämpade för just denna typ av belastning.

Tycker det är svårt att hitta bra info om detta, har just skummat igenom hela Vadsbos dimmer-bibel utan ett vettigt svar.
 
B
ta en koll genom Eljo:s sortiment, de har en hel del olika dimmers. Vi satte in "värsta" varianten i vår förra lägenhet i hopp om att kunna ha dimbara lågenergilampor, dessa gick dock inte få tag på sen..... (var ett tag sen)

men de var inte så billiga, 1000-1500 kr st tror jag....
 
Jo den nya blir nog Eljo, naturligt då den ska sitta i en Eljo dubbelram.

Men jag tänkte mer typ av dimmer; framkant / bakkant, tyristor, transistor osv.. Om någon är bättre lämpad för lågenergi än andra.
 
Osrams dimmbara lågenergilampa kräver framkantsstyrd dimmer för att fungera. Dom rekommenderar Ensto dimmer.
 
Problemet är att även om det fungerar med en dimmer så kan drifts tiden bli förkortad. Jag satte in 90 st Megaman dimbara lågenergilampor i en lokal med en central dimmer efter några månader så hade ett flertal lampor gått sönder och många flimrade. Efter samtal med teknisksuport hos Megaman så bytte vi tillbaka till glödljus, då dom har provat med alla dimrar på marknaden och säger att det är endast Enstos glödljusdimmer som funkar.
 
Okej, Enstos enkla dimmer med E:nr 1901107 alltså?

Tack för tipsen hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.