Hej

jag hjälper min son att få ordning på ljuset i hans nya lägenhet. I taket sitter en armatur med 4 st spottar av GU10 typ. De är märkta 4,2 W. Jag får inte dimmern att fungera fullt ut. Lägsta nivå ger för mycket ljus och det innebär att dimmereffekten blir högst marginell. Bytte ut befintlig Malmbergs Dimmer till en dyrare från Schneider men då flimrade ljuset på lägsta nivå. I övrigt samma problem som med dimmer 1. Misstänker att lasten blir för liten för dimmer för att uppnå full effekt/funktion.

Finns det kanske en miniminivå justering på Malmbergsdimmern?

Tacksam för alla tips.

Mats
 
Det låter som om ljuskällorna är LED och att en icke kompatibel dimmer används? Det kan vara svårt att hitta en dimmer som fungerar perfekt med 230 V LED-lampor. Med halogen kommer det att fungera med valfri dimmer.
 
Hej

Tack för snabbt svar. Glömnde nämna att själva lampan är dimmbar. Det kanske får bli så att han få nöja sig med att minimiljusnivån blir lite för hög
 
Men "dimmbar" är ett relativt begrepp, det betyder att den kan gå att dimma med minst en typ/fabrikat av dimmer.
 
Redigerat:
Dimmern från Schneider, var det deras universaldimmer? Om inte så är det inte konstigt att den flimrar vid låg ljusstyrka. Du måste ha en dimmer för LED.
 
Hej

Den först dimmers av enklare sort (Malmberg) beter sig i stort sett som Schneiders utom att Schneider flimmrar. Kan vara att den inte är avsedd för LED. Den heter Exxact 20-315W/VA 30V

Mats
 
Ingen Leddimmer BYT
 
Nova07 skrev:
Hej

Den först dimmers av enklare sort (Malmberg) beter sig i stort sett som Schneiders utom att Schneider flimmrar. Kan vara att den inte är avsedd för LED. Den heter Exxact 20-315W/VA 30V

Mats
Fel dimmer, den måste ha minst 20 W för att fungera.
Den här ska du ha:
http://elbutik.se/search.html?q=1360113&x=0&y=0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.