Skrev samma fråga på KNXforum.se men vet inte hur välbesökt det är så jag kör här parallellt.

Hej.
Sitter och projekterar min installation (Finns en Skånegård 2 under "Socialt&Projekt") och upptäcker då att jag har för mycket dimmeraktor-kanaler och för lite brytaktor-kanaler (detta beror på att jag köpte prylar när en kompis skulle avveckla sig ur den Elfirma han varit med och startat så jag passade på att köpa allt i el-, och belysningsväg jag gissade att jag kunde behöva i mitt bygge, det var för 3 år sedan och nu börjar verkligheten komma ikapp :surprised: ).

Så min fråga kanske är korkad men, kan man använda en dimmeraktor som en brytaktor?

/Mikael S
 

Bästa svaret

Javisst.
Dock har du i regel helt andra begränsningar vad gäller belastning för resp. kanal i dimmeraktorn vilket gör att det inte lämpar sig för eluttag.
 
  • Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Ok,
Tack för snabbt svar.
Då skall jag kolla för jag vet att jag har ett par LED-lampor (eller snarare serier av LED-lampor, 25-40 watt) som inte är dimbara ändå som jag kan lägga på dimmeraktorn utan möjlighet att ändra från 100% och frigöra lite brytaktor-kanaler för uttag.

Tack igen, det sparade mig en del pengar :))
/Mikael S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.