Kan jag istället för strömbrytare till fläkten ha en dimmer och på så sätt enkelt reglera dess hastighet?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Beroende på fläkten men inte med dimmer utan med varvtalsregulator typ [länk] eller motsvarande.
Vad är det för skillnad på en sådan och en dimmer?
 
Det finns flera olika typer av dimmer för olika ändamål, varvtalsregulatorn är en typ av "dimmer" just för styrning av vissa typer av elmotorer
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Eller en transformator, matar du fläkten med 110 volt så går den långsammare.
 
Det här är en enklare PAX-fläkt som jag tänkte styra varven på, men finns det kanske fläktar med steglös styrning av varvtal?
 
Skulle det fungera med en sådan fläkt som jag kombinerar med den varvtalsregulator från Classes som föreslogs? Vit rund ventilationsenhet, vägginbyggd, med märkning "PAX", kontroller via strömbrytare, låg energianvändning, tyst drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kurtivan skrev:
Skulle det fungera med en sådan fläkt som jag kombinerar med den varvtalsregulator från Classes som föreslogs?[bild]
Skulle inte tro det då denna fläkt har egen elektronik för styrningen. Finns andra fläktar som PAX Calima som du kan styra via app i mobilen i tillägg till automatiken med fukt- och ljussensorer.
 
TeroM TeroM skrev:
Skulle inte tro det då denna fläkt har egen elektronik för styrningen. Finns andra fläktar som PAX Calima som du kan styra via app i mobilen i tillägg till automatiken med fukt- och ljussensorer.
hm, jag behöver bara en enkel fläkt som jag enkelt kan styra hastighet på, ingen fukt- eller annan avancerad inbyggd styrning. Jag trodde den här fläkten saknade allt sånt?
 
Ja, den saknar allt sånt men då den har separat 12V matning som möjlighet utgår jag ifrån att det inte sitter en motor i den som du skulle kunna styra via varvtalsregulatorn från Classe utan en mindre DC motor. Du behöver hitta en 230V AC modell för det eller en fläkt som kan styras med annan reglering via separat styringång men pot, 0-10V eller liknande.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag ska försöka ventilera lite mer aktivt i källaren. Just nu sitter det en vanlig snurrventil till skorstenskanalen för den panna som varit där förr, men som ersatts av en värmepump.
 
Du får prova, returnera om det inte funkar.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.