Hej,
I hallen har jag en brytare (se bild) med två vippknappar. En till vardera taklampa i hallen. Jag tror brytaren är en Elko och RS-serien.

Den högra vippknappen är en vanlig med AV och PÅ, som därmed släcker och tänder den högra taklampan.
Den vänstra vippknappen är återfjädrande, då den har en dimmer, och styr den vänstra taklampan.

Jag har två frågor som någon kanske kan hjälp mig med:
1. Är det brytaren som innehåller dimmern (typ inbyggd i Elko-enheten) eller sitter det en dimmer någonstans i väggen (t.ex. bakom brytaren eller uppe bakom takuttaget)?
2. Jag skulle vilja switch’a. Jag vill ha dimmer-funktionen på den högra taklampan och därmed på höger vippknapp. Till vänster vill jag enbart ha AV/PÅ. Går det att switch’a på ett hyfsat smidigt sätt och i sådana fall hur?
 
  • Vägguttag utan lock; öppet eluttag ovan, standarduttag nedan; installationsprocess eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen inbyggd dimmer i knappen.

Någonstans mellan knappen och ljusarmaturen finns en dimmerpuck.

Beroende på var dimmerpucken sitter är det olika lätt/svårt att flytta den till andra ljusarmaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen inbyggd dimmer i knappen.

Någonstans mellan knappen och ljusarmaturen finns en dimmerpuck.

Beroende på var dimmerpucken sitter är det olika lätt/svårt att flytta den till andra ljusarmaturen.
Tack för svar!

Är det rimligt att en dimmerpuck kan få plats bakom Elko-brytaren?

I nästa steg ska lyfta ut brytare och kolla.
 
Ja, det är rimligt. Börja med att titta där. Annars finns den nog bakom uttaget.
 
  • Gilla
lzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.