Hej,

Jag är på jakt efter en impulsdimmer som klarar av en konventionell och elektronisk trafo samtidigt.
Av någon anledning så blev det så förberett i min nya villa och jag frågade inte om varför det planerades så, men nu märker jag att det ev är ett problem.

Alla dimmrar jag hittat hittils klarar av både konv eller elektronisk trafo eller bara något av alternativen, men jag har inte hittat någon som klarar av att styra båda kombinerat.

Finns det någon tillverkare av sådana? (Hoppas på att det finns för apparatdosa eller kopplingsdosa.)

/T
 
Tvivlar på att det finns.

Det du kanske kan göra är att byta den elektroniska trafon. Halotronic Mouse har en trafo som jag uppfattat kan bete sig som en konventionell trafo. Tror att den konfigurerar sig själv till den dimmer man ansluter.

Jag är minst sagt osäker på om det stämmer, det står lite kryptiskt i informationen om den. Den finns med lite bristfällig informatioon på elbutik.se.
 
ELTAKO E:1902213 (15 i slutet klarar dimbara lågenergi ESL fast behöver nolla då)

Utgång MOSFET 500W.
"Standby" förbrukning endast 0,1 watt.
Dimmer för alla dimringsbara laster (R, L och C).
Brytförmåga upp till 500 W
Styrspänning 230 V.
Min.last 20 W.
Utan behov av nolla, detta medför enkel installation vid montering bakom befintlig strömbrytare.
Min. ljusstyrkan kan ställas in med %min/max. t.ex. för dimmningsbara lågenergilampor.
Dimmningshastigehten kan ställas in med dim.speed, detta ställer samtidigt in hastigheten för soft on och soft off.
Nollgenomgångsbrytning och mjukstart.
Korta kontrollkommandon styr av/på, konstant
kommando kontrollerar ljustyrkan till och från min- eller maxnivå.
En växling av kommandosignal ändrar riktning på dimmningen.
Om strömbrytaren ej kan ersättas med en återfjädrande tryckknapp finns en separat
ingång för styrning via normal strömbrytare.
Svensk manual medföljer.

Bästa dimmern!.. den klarar alla laster och är inte så dyr. Vet ej dock om den klarar alla olika laster samtidigt! Du får väl prova :)
 
  • e1902215.jpg
Hej, Ringde ELTAKO och denna skulle klara detta enl säljaren. Men när jag läste lite närmare på den tekniska specifikationen så klarar den inte L och C laster samtidigt. Säljaren ville bara sälja kändes det som.
Suck...! Jag som blev så glad.

/T
 
Den kanske klarar de "inofficiellt" men dom kan inte garantera att den håller lika länge? Prova! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.