Tjena!
jag och min sambo har köpt en lägenhet där vi planerar att smälla upp en gipsvägg för att dela av ett rum till två.
Men då kommer vi till dilemmat. Precis där vi planerar att sätta upp väggen sitter en dimmerströmbrytare. Som styr taklampan i det ”nya” rummet.
Då undrar jag över några alternativ vi bollat.
- Ta bort strömbrytaren och sätta över ett täcklock. Sen smälla upp väggen så den blir inbyggd. Och isf kör vi enbart med tex en golvlampa. ( rummet är litet i sig så taklampa är inte nödvändigt)
- Ta bort dimmern och installera en plejd och sätta upp en trådlös strömbrytare. Men måste man då anlita en elektriker?
- Eller det sista dyrare alternativet, anlita elektriker innan vi börjar med väggen. Som jag antar behöver dra om elen och fräsa in nya kablar i väggen, till den nya placeringen på den nya strömbrytaren.
 
  • Gilla
Farreee
  • Laddar…
Om du väljer alternativ 1 så måste du ta bort trådarna som går till dosan, så att dosan blir helt "död". OM där finns ledningar kvar till dosan, så måste den vara åtkomlig. Formellt behöver du anlita elektriker för samtliga 3 alternativ.

Sedan, det här med att smälla upp en vägg kan påverka ventialtionen, risk att det blir nedslag vid nästa OVK besiktning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.