Hej!

Igår kväll så upptäckte jag att en utav de spotlights som sitter ovanför köksbänken slutat lysa och jag märkte då även samtidigt att det inte gick att slå av lyset med hjälp av strömbrytaren - det lyser alltså konstant i de kvarvarande spotlights:en.

Är det en slump att ena spotlight:en slutade fungera samtidigt som strömbrytaren?

Det är en tudelad strömbrytare där den högra halvan är för dessa spotlights och den halvan har även dimmer-funktion - håller man ner den så regleras ljusetstyrkan, trycker man bara så slås den av/på.

Någon som vet vad felet kan vara? Jag antar att första steget är att öppna upp strömbrytaren och kolla. Är det bara att bända loss knapparna lite försiktigt?
 
  • Spotlight i taket över köksbänken med svarta kakelplattor, tänd med synlig strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel strömbrytare med dimmerfunktion på väggen, ena knappen verkar fastna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spotlight i taket ovanför köksbänk lyser med reflektion och skugga av person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut bakom
 
  • Vägguttag utan frontplatta visar interna komponenter och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en ofullständig bild du ger av dina grejor. Någonstans sitter det antingen en sk. dosdimmer eller ett drivdon som styr/dimmar dina spottar.
Inte omöjligt att någon av dessa prylar har skadats när en ljuskälla lämnade om det är halogen som sitter i dina spottar.
Själva strömbrytaren som du visar på din bild är sannolikt inte trasig och orsak till felet.
 
E etompau skrev:
Det är en ofullständig bild du ger av dina grejor. Någonstans sitter det antingen en sk. dosdimmer eller ett drivdon som styr/dimmar dina spottar.
Inte omöjligt att någon av dessa prylar har skadats när en ljuskälla lämnade om det är halogen som sitter i dina spottar.
Själva strömbrytaren som du visar på din bild är sannolikt inte trasig och orsak till felet.
Det låter rimligt när du säger det, jag antar att det är den här drivdonet som behöver bytas då. Är det något som låter sig göras på egen hand?
 
  • Elektroniskt transformator för lampa och kopplingsdosa i öppen innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De runda pucken på bilden är bara en transformator. Det bör sitta en dimmer före den, eventuellt inne i dosan vi ser på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.