Hej!

Jag har ett litet bekymmer med en dimmer till vår spotlights i köket. De är av det äldre slaget. Det sitter en dimmer monterad på köksfläkten. Dimmern är i metal och är kopplat in i trafon. Se bilder.

Mitt problem är att vi nyligen byte spis till en induktion. Då börja dimmern balla ur när man kör igång spisen. Induktionen ställer till det för dimmern vad det verkar. Spotsen kör igång och blinkar ibland.

Vi har tänkt att man kanske kan hitta en annan dimmer som enkel i liknade storlek kan monteras på utanpåliggande kanske i plast. men jag hittar inget direkt. Vart kan man leta? Eller måste man byta ut allt utom spotsen till nåt annat ex ikeas?

Jag har dålig koll på lite terminologi i detta område så hoppas ni förstår vad jag menar!

Tack på förhand!!!

MVH
 
  • Äldre metallisk dimmer monterad på vägg med synliga kablar och transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre vit metallisk dimmer monterad på vägg med kablar och flexslang synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk dimmer monterad på köksfläktens vita yta med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre metall dimmer monterad på köksfläkt med synlig inre koppling och trafokabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det på transformatorn vad den ska ha för styrsignal? (Närbild)
 
La till en bild på den.
Tack för svar
 
  • Typskylt på en elektronisk transformator för halogenlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen dimmer ansluten till transformatorn utan dimmern sitter inbyggd i transformatorn, sedan är det en sensorplatts utdragen från transformatorn/dimmern.

För att få bort störningarna så kan det eventuellt räcka med att flytta sensorplattan.
Det ser ut att finnas en ingång för extern 230V-återfjädrande strömbrytare, då bör det gå att ta bort sensorplattan.

Annars är det bara byte av transformatorn samt ny extern styrning som gäller.
 
  • Gilla
Lunsificatius
  • Laddar…
En sådan där dimmer har jag råkat utför. Kolla först om det går att justera känsligheten för touch-kontrollfunktionen, genom att vrida på ratten i hålet i mitten av enheten.

Jag fick aldrig ordning på funktionen utan bytte den mot en vanlig drivenhet med traditionell strömbrytare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för svaren! Jag testar nog att justera känslighet och se om det gör nåt. Annars blir det byte tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.