Har en Eljo/Schneider dimmer för glödljus, halogen och elektronisk trafo från 40 till 315 W. Enligt normalregeln ska den då klara att styra dimbara lågenergi med effekt mellan 8 till 52,5W.

I en takarmatur har jag nu ersatt 3 st 75 W glödlampor E27 med 3 st 15 W lågenergi fabrikat Anslut. Det märkliga är att max ljus får jag med dimmern på ca 75%, inte 100% som man skulle kunna tro för då minskar ljusstyrkan igen. Vad beror detta på? Funderar på om det orsakas av att det automatiska överlastskyddet i dimmern träder in trots bara 45W? Är effektfaktorn 0,6 på dessa dimbara lågenergi annorlunda än andra dimbara lågenergi?
 
  • Eljo elektronisk dimmer ATD315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte minns fel så är just den dimmern olämplig för LE då det är en framkantsdimmer och de flesta dimbara LE är avsedda för bakkantsdimmring.
 
Tack för svaret. Märkningen "R,C" antyder ju dimmer för kapacitiva laster vilket jag normalt förknippar med bakkantsdimmer. En framkantsdimmer används väl för induktiva laster som t.ex. (enkel) varvtalsstyrning av fläktmotor?

Enligt bruksanvisningen för dessa dimbara lågenergi: "Lampan är kompatibel med de flesta elektroniska och digitala dimmers avsedda för glöd- och halogenljus. Den är inte avsedd för användning tillsammans med touch-dimmers och fjärrstyrda dimmers." Skillnaden i Eljo dimmers för glödljus är ju att den ena varianten har vridbrytare och alltså vrids ner till "0" för stängas av medan denna har tryckbrytare för på/av och dimningen kan stå i vilket läge som helst vid på/av. Dimbara lågenergi ska startas med full ljusstyrka i minst någon minut innan de dimmas ner så denna dimmer borde vara smidigast att använda!?

Har sedan läst annat inlägg där det hävdas att det ska vara framkantssdimmer till dimbara LED och lågenergilampor: http://www.byggahus.se/forum/el/173991-dimmer-lagenergi-led-lampa.html#post1332812

Känns förvirrande. Vart kan man vända sig för att reda ut saken?
 
Jag kan iofs. ha blandat ihop det hela, att den dimmern är bakkant och LE vill ha framkant, hursomhelst så har jag iaf. för mig att den dimmern är tvärtemot det LE brukar vilja ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.