Y
Enligt uppgift så finns det idag bara en lågenergilampa som klarar dimmerfunktion.
Nu betvivlar jag inte att framtidens samtliga lågenergilampor kommer klara det.

Men säg att jag har en dimmer på full effekt, tänds inte den vanliga lågenergilampan alls eller startar den upp... men slocknar först när man börjar sänka spänningen?
 
Numera finns ett belysningsforum, kanske fler intresserade kollar där..
Dimmer och lågenergi kan det bli att ljuset fladdrar även vid full effekt, sen beror det ju på vilken dimmer du har, finns ju även halogen och LED.
 
Y
Åh, jag ber om ursäkt - missade att det fanns belysningskategori..

//led är väl ännumer besvärlig att hantera?
 
LED kan man dimma med vanlig dimmer men för bästa resultat använda speciella dimmers. Pulsmodulering där den tänds/släcks vilket ögat uppfattar som mer/mindre ljus är en lösning. Men LED kan kännas mer besvärligt vid installation kanske, finns ju många olika sorter numera.
 
Jag har själv tittat på osram´s dimmbara lågenergilampor och de dimmar ungefär som en vanlig lampa. Men går inte hela vägen ner de stannar vid ca 10-20% tills du dimmrar helt ner /av då den slocknar. Kostade dock för mycket och känns som om att den inte kommer att vara en besparing innan de dyker upp andra liknande. :)

Kom även att tänka på att det finns någon annan som jag har sett som hade fasta dimmlägen tex 20 - 60 och 100% Som man kunde regler genom en vanlig brytare (ej dimmer) dvs man slog av och på med olika intervaller så fick man de olika lägena... De fungerar m.a.o inte med dimmer. (tror att det va megaman):S
 
Såg några att Philips kommit med fina dimmbara 230V LED som är utbytbara mot halogen spot.
Kan dimmras med vanlig dimmer.
 
Köpte själv en "självdimmrande" lågenergilampa på Rusta för nåt år sedan, hela regleringen är inbyggd i lampsockeln, och man styr den från den vanliga till/från brytaren på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.