Hej!
Har kommit över en dimmer (http://www.javasea.no/default.asp?page=Dimmer) som jag tänkte försöka använda till bastuns led belysning (http://www.bastubutiken.se/produkter/Bastubelysning-LedLite-6-(6-dioder)_247). Går det? Enligt ritningen så ska minus till jord, plus till Vbat 8A? och sen ett lamptecken på sista anslutningen. Har kopplat trafon som ingick i led belysningen till230v. Sen plus från trafon till plus på dimmern, minus från trafon tillsammans med led belysningens minus till minus på dimmern och sen trådarna från led belysningen till lamptecknet på dimmern. Får ström till dimmern men inga dioder tänds.
 
Hej, egentligen ska man anlita elektriker när det gäller nyinstallation och jag är inget proffs.
Men jag har kopplat dosdimmer nyligen och jag skulle koppla så här om man nu ska göra likadant:

Trafon går till Ledbelysningen.
Väggstickkontakten till trafon klipps av och du får två sladdar.
Den ena trafosladden kopplar du till dimmeranslutningen med lamptecknet.
Den andra trafosladden kopplar du till dimmern tillsammans med en sladd från ett strömförande uttag. Den andra sladden från det strömförande uttaget kopplar du till dimmern. Jord tror jag inte du behöver när det gäller denna belysning, eftersom trafon inte kan vara i bastun.

Vore tråkigt om det är så att dessa LED inte fungerar med denna dimmern. Det står på deras hemsida att dimmern fungerar "med de flesta typer LED lampor", alltså inte alla.
 
Redigerat:
Nu var det ju en 12V dimmer avsedd för båtar, så det blir nog inte så bra att koppla den på 230V.

Vid en hastig genomläsning av texten om dioderna så framgår det inte om de är dimbara, vilket inte alls är självklart.
 
Det är rätt som hempularen skriver. Bättre att skaffa en annan dimmer som du vet klarar 230V och LED belysning. Det verkar som om de ska gå att dimmra eftersom i Tillbehörlistan på deras hemsida så finns en dimmer med.

TILLBEHÖR:
- Enskilda ljuskällor till de färdiga serierna
- Bastulins
- ReguLite dimmer
- Kabeltransformatorer 4000 mA och 2500 mA(IP 67)
- LED-Driver 700mA (dostransformator)
 
Tack för svaren. Dimmern har jag inkopplad efter trafon, alltså på 12v sidan. Dimmern får ström (grön diod lyser) men inte själva led belysningen.
Belysningen ska kunna dimmras eftersom bastubutiken säljer en dimmer till systemet, men den var 500kr dyrare därför tänkte jag testa Java Sea´s dimmer. Får fortsätta testa mig fram.
 
Redigerat:
Ok...nu funkar det. Tänkte rätt men gjorde fel!? Hade vänt plus och minus på led belysningen efter dimmern. Därav inget ljus. Tog bara någon timme innan jag insåg det :(

Blev bra tycker jag. Bara lite foder kvar på bastun sen kan man hoppa på nåt nytt projekt. :)
 
  • 20090311 384-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090311 387-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till en fin belysning!
Tack för att du återkom med resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.